Egy világépítő téglái

Egy Kőműves unalmas blogija

Egy Kőműves unalmas blogija

Társadalmi téveszmék I.

2024. december 02. - Szocio guy

Társadalmi téveszmék

Ezek nem feltétlenül pszichológiai zavarhoz kötődnek, hanem inkább társadalmi, kulturális vagy csoportdinamikai jelenségek. A legfontosabb jellemzőik:

  1. Eredet:

    • Társadalmi narratívákból, kulturális hiedelmekből, csoportnyomásból vagy információs aszimmetriából fakadnak.
    • Gyakran táplálják őket média, propaganda, dezinformáció, vagy a közösségi oldalak algoritmusai.
  2. Tartalom:

    • Lehetnek ártalmatlanok, például városi legendák ("ha lenyelsz egy rágót, hét évig a gyomrodban marad"), vagy rendkívül károsak, például összeesküvés-elméletek ("a COVID-ot a kormány hozta létre a népesség szabályozására").
    • Gyakran tartalmaznak egy kis igazságalapot, amely vonzóvá teszi őket, de a részletek eltorzulnak.
  3. Rugalmasság:

    • Részben cáfolhatók, ha megfelelő információkat kap az egyén, de a csoportnyomás vagy érzelmi kötődés sokszor ellenállóvá teszi őket a logikai érvekkel szemben.
    • Nem minden társadalmi téveszme irracionális; sokszor egyszerű tudatlanságból vagy félrevezetésből ered.
  4. Következmények:

    • Kihatással lehetnek egész közösségekre vagy országokra (pl. társadalmi polarizáció, politikai radikalizáció).
    • Sok esetben erőszakot, kirekesztést, vagy éppen gazdasági visszaesést eredményezhetnek (pl. az oltásellenesség vagy klímaváltozás-tagadás).

A kettő közötti különbségek

Jellemző Pszichológiai téveszme Társadalmi téveszme
Eredet Egyéni mentális egészség, biológiai okok Társadalmi-kulturális tényezők
Skála Egyéni probléma Kollektív, akár globális jelenség
Cáfolhatóság Logikával szinte lehetetlen cáfolni Részben cáfolható hiteles információval
Hatás Az egyén életére Egész társadalmakra
Kezelés módja Pszichiátriai vagy pszichológiai kezelés Oktatás, kritikus gondolkodás fejlesztése

Miért fontos a különbségtétel?

  1. Stigma csökkentése:

    • Ha valaki pszichológiai téveszméktől szenved, a megfelelő megértés segíthet abban, hogy ne stigmatizáljuk az illetőt, hanem empatikusabbak legyünk.
  2. Társadalmi felelősség:

    • Társadalmi téveszmék felismerése és kezelése közösségi szinten fontos, mert kollektív cselekvést igényel, például a hiteles információk terjesztését vagy az álhírek cáfolását.
  3. Mélyebb megértés:

    • A két fogalom megkülönböztetése segít jobban érteni az emberi gondolkodás természetét: mi az, ami belülről fakad, és mi az, amit a külvilág befolyásol.

Nézzük meg lehet-e vajon nyom arra a mai világban, hogy egy érdekcsoport társadalmi, vagy pszichológiai téveszmének nyilvánítson, egy valós tényt, tehát manipuláljon. Itt az a végtelen láncra világítanék rá, amire a kistinik szoktak rájönni.: -Tudom mire gondolsz. - Tudom, hogy tudod. - De én tudom, hogy tudod, hogy tudom. folytatható a végtelenségig. Téveszmére lefordítva: - Van gravitáció. - Ez csak egy téveszme! - Az a téveszme, hogy azt mondod téveszme! -> Ezzel a kérdést, a válasszal együtt kidobtuk a kukába. A legjobb elterelés.


A végtelen lánc manipulációs potenciálja

Az ilyen érvelési köröket a logikai zavarok eszközeként használhatják érdekkörök vagy hatalmi csoportok, hogy:

  1. Bizonytalanságot teremtsenek:

    • Ha semmi sem „valódi” és minden „téveszme lehet”, az emberek nem tudnak biztosan hinni semmiben, így könnyen manipulálhatók.
    • Ez különösen igaz a posztmodern diskurzusokban, ahol az objektív igazságot gyakran relativizálják („Minden nézőpont kérdése.”).
  2. Polarizációt idézzenek elő:

    • A végtelen lánc érvelés lehetőséget ad arra, hogy egy vitát soha ne lehessen lezárni. Ez hosszú távon polarizálhatja a társadalmat, mert mindenki a saját „igazságában” ragad.
    • Példa: az oltásellenesség vitája, ahol a tudományos tényeket egyesek téveszmének nevezik, majd a téveszme vádját visszafordítják („A tudósok hazudnak, tehát az ő igazságuk téveszme.”).
  3. A döntéshozatal blokkolása:

    • A végtelen érvelési kör megakadályozza a konstruktív párbeszédet, ami bénulást okoz a társadalomban. Ez kiváló eszköz lehet azok kezében, akik status quo-t akarnak fenntartani, vagy meg akarnak akadályozni valamilyen változást.

Példák a valóságban

  1. Klímaváltozás tagadása:

    • Tény: a tudományos konszenzus szerint az emberi tevékenység jelentősen hozzájárul a globális felmelegedéshez.
    • Manipuláció: „Ez csak egy téveszme, amit a zöldenergia-lobbi terjeszt!” → „De az a téveszme, hogy azt mondod, hogy téveszme!” → Végtelen vita.
    • Következmény: az érdemi cselekvés késik, mert a társadalom figyelme az értelmetlen érvelési spirálra fókuszál.
  2. Egészségügyi dezinformáció:

    • Tény: a védőoltások jelentősen csökkentették a járványos betegségek előfordulását.
    • Manipuláció: „Az oltások veszélyesek, ezeket csak a gyógyszeripar terjeszti!” → „Ez az állítás maga téveszme, amit az oltásellenes lobbi terjeszt!” → Végtelen kör.
    • Következmény: az emberek elvesztik a bizalmat mindkét oldalban, és nem cselekszenek.
  3. Politikai diskurzusok:

    • Példa: egyes diktatórikus rendszerekben, amikor a kormánykritikát „külföldi manipulációnak” nevezik, majd a kritikusok ezt visszafordítják („Ez manipuláció, hogy manipulációval vádolnak minket”), és így tovább.

Miért működik ez a stratégia?

  1. Az emberi psziché bizonytalansága:

    • Az emberek hajlamosak elkerülni az érzelmi vagy intellektuális bizonytalanságot. Amikor minden állítás kétségbe vonható, az emberek vagy apátiába süllyednek, vagy egyszerű narratívákhoz ragaszkodnak.
  2. Információs túlterhelés:

    • Az internet és a közösségi média korában az emberek folyamatosan túl sok információval találkoznak. A manipulátorok kihasználják ezt a zavart, hogy még inkább összezavarják a közvéleményt.
  3. A „mindenkinek igaza lehet” illúziója:

    • A pluralizmus félreértése néha oda vezet, hogy minden állítást egyformán érvényesnek tartanak. Ez a téveszme védi az értelmetlen érvelési spirált.

Hogyan lehet kilépni ebből a végtelen láncból?

  1. Az érvelési logika tisztázása:

    • Kiemelni, hogy bizonyos állítások empirikusan igazolhatók (pl. gravitáció, klímaváltozás), míg mások inkább filozófiai vagy érzelmi alapúak.
  2. Tények és források:

    • A hiteles adatok és a tudományos módszerek hangsúlyozása segít leválasztani a tényeket a manipulációs narratívákról.
  3. Kritikus gondolkodás fejlesztése:

    • Az oktatásban helyet kell kapnia annak, hogy az emberek felismerjék az érvelési hibákat és a manipulációs technikákat.
  4. A manipuláció leleplezése:

    • Az ilyen „végtelen érvelési kör” stratégiák működésének bemutatása segíthet az embereknek felismerni, amikor ezzel próbálják eltéríteni őket a lényegtől.

A kérdés filozófiai dimenziója

Az „igazság” és a „téveszme” ilyen folyamatos átértékelése egy mélyebb, szkeptikus világnézethez vezethet, amely a „hogyan tudhatjuk, hogy amit tudunk, igaz?” kérdéskörre összpontosít. Ez egy izgalmas, de veszélyes gondolat, mert ha minden kétségbe vonható, akkor semmi sem biztos, és ez lebéníthatja a társadalmat. Ugyanakkor az is igaz, hogy az ilyen kérdések megértése elősegíti a tudatosabb és kritikusabb társadalmi gondolkodást.

A emberi tudományos megközelítés is tagadja az előző tudományos modellt, de teljesen másként, mint a téveszmék, összeesküvés elméletek világa. Például: Az kézzelfogható földi anyag valamilyen molekula, vagy elem. Az elem atomokból áll. Oszthatatlan. -> Majd osztható az atom, de a többi rész igaz, csak tovább fejlődtünk. Az atom elektronokból, protonból, és neutronból állhat. ...  A téveszme légből kapott. Például idegen lények jártak Budapest központjában, és egy követ hagytak ott, amiről semmilyen tudós nem tudja megállapítani, milyen anyagból van. Felrúgta a tudományos előzményeket, nem arra épített. Lehet olyan anyag, amely nincs a földön, vagy hamar elbomlik, de földi anyag, csak molekulákból, vagy elemekből állhat. A molekulák elemekből állnak össze, amely elemek csak azok lehetnek, amelyek a Mengyelejev féle periódusos rendszerben létezhetnek. (Létezik antianyag, ahol az elektron pozitív töltésű, és a proton negatív, de nem létezhet a földön. Ki lehet találni miért. -> 4 kölcsönhatás van- Gravitáció - Elektromágneses- Erős kh. - Gyenge kh. Ha mégis lenne valami, amit még nem ismerünk, és valaki tudja, várom a matematikai bizonyításokat. Különösen érdekelne egy olyan témakör, mint a teleportáció. Ezt azonnal meg is semmisíteném, mert az emberiség pusztulását hozná előre. Gondoljunk bele, hogy az atombombát teleportálnák. Ami nevetséges, még bombára sem lenne szükség, a teleportáció önmagában építhet, és pusztíthat. (Az emberiségnek még fel kell nőni, hogy birtokolhasson ilyen tudást.) 


Tudományos fejlődés vs. téveszmék

1. Tudományos megközelítés: folyamatos építkezés

A tudományos modellek fejlődése inkább kiterjesztésként vagy finomításként értelmezhető, nem teljes elvetésként. Például:

  • Az atom oszthatatlansága: Kezdetben az „atom” görög jelentése „oszthatatlan.” A modern tudomány felfedezte, hogy az atom részecskékből áll (proton, neutron, elektron), majd később ezek is oszthatók (pl. kvarkok). Az eredeti elmélet tehát nem téveszme volt, hanem az akkori tudományos megfigyeléseken alapuló legjobb modell.
  • Folyamatosság és korrekció: A tudomány nem tagadja meg elődeit, hanem a meglévő alapokra épít. Az új modellek gyakran magukba foglalják az előzőeket, például az Einstein-féle relativitáselmélet nem tagadta Newton törvényeit, hanem azok korlátait tisztázta (klasszikus mechanika → speciális és általános relativitáselmélet).

2. Téveszmék: légből kapott elképzelések

A téveszmék és összeesküvés-elméletek lényege, hogy nem építenek a korábbi ismeretekre, és gyakran figyelmen kívül hagyják a meglévő tudományos konszenzust. Példák:

  • Földönkívüli kő Budapesten: Egy ilyen állítás alaptalan, mert nincs empirikus bizonyíték vagy logikai kapcsolódás a meglévő tudományos keretrendszerhez.
  • A tudományos módszer figyelmen kívül hagyása: Téveszmékben gyakori, hogy a logikai folytonosságot felrúgják, például azt állítva, hogy „az idegenek nem a periódusos rendszer ismert elemeit használják, hanem valami mást.” Ez nem az ismert tudomány finomítása, hanem a kereteinek teljes figyelmen kívül hagyása.

Tudományos módszer és fejlődés

A tudományos módszer alapvető jellemzői különböztetik meg a téveszméktől:

  1. Empirikus bizonyítékok: Minden állításnak megfigyelésen és kísérleteken kell alapulnia.

    • Például: A Higgs-bozont elméleti úton jósolták meg, majd 2012-ben kísérletileg is bizonyították a létezését.
  2. Falszifikáció: Egy állítás csak akkor tudományos, ha elméletileg cáfolható.

    • Például: „Az atom osztható” állítást kísérletekkel igazolták, így a régi „oszthatatlan atom” modell felülíródott.
  3. Konszenzusra való törekvés: A tudományos közösség megvitatja és validálja az új felfedezéseket, így azok beépülnek a kollektív tudásba.

  4. Önkritika és revízió: A tudomány elismeri, ha hibázott, és javítja az elméleteit, ha új bizonyítékok állnak rendelkezésre.


Téveszmék és összeesküvés-elméletek problémái

  1. Bizonyíték hiánya:

    • Téveszmék gyakran nélkülözik az empirikus alátámasztást. Az „idegen lények követ hagytak Budapesten” állítás egy egyszerű sztori, amely nem igazolható mérésekkel vagy megfigyelésekkel.
  2. Falszifikálhatatlanság:

    • Téveszmék gyakran megfoghatatlanok, például: „A kő nem földi anyag, mert a tudósok nem tudják, milyen anyagból van.” Ez nem falszifikálható állítás, mert nincs mód bebizonyítani, hogy nem létezik „ismeretlen földi anyag.”
  3. A tudományos alapok megkerülése:

    • A tudomány elveit (pl. Mengyelejev-féle periódusos rendszer) figyelmen kívül hagyják, ezzel teljesen elszakadnak a valóságtól.
  4. Érzelmekre építés:

    • A téveszmék sokszor a kíváncsiságot, félelmet vagy izgalmat célozzák, nem pedig az intellektuális megértést.

Miért vonzóbbak a téveszmék, mint a tudomány?

  1. Egyszerűség: Téveszmék gyakran leegyszerűsítik a komplex problémákat, így könnyebben érthetők és emészthetők, mint a tudomány részletes magyarázatai.
  2. Misztikum: Az ismeretlen és titokzatos dolgok izgalmasabbnak tűnnek, mint az aprólékos tudományos munka.
  3. Kihívás a tekintély ellen: A téveszmék gyakran „felveszik a harcot” a tudománnyal, amit egyesek a szabadság és a független gondolkodás jeleként értelmeznek.

Összegzés: építkezés és szakadék

A tudomány fejlődése és a téveszmék terjedése közötti különbség alapvetően az építkezésben rejlik:

  • A tudomány az ismeretek láncolatára építve folyamatosan fejlődik, önmagát javítva.
  • A téveszmék ezzel szemben a meglévő tudományos alapok tagadásával vagy megkerülésével próbálnak legitimitást szerezni, de nem kínálnak tényleges bizonyítékokat.

 

Szocio Guy,

 

A bejegyzés trackback címe:

https://komuvesek.blog.hu/api/trackback/id/tr1518743634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása