Egy világépítő téglái

Egy Kőműves unalmas blogija

Egy Kőműves unalmas blogija

Egy képzeletbeli iskolai zaklatás története

Önértékelési zavar, gyógyulás, mese és valóság

2024. november 19. - Szocio guy

2024.11.19. kedd

A kisebbrendűségi érzés, az önértékelési problémát is jelent? Gondolom az önértékelési probléma halamaza egy picit nagyobb, és a kisebb rendűségi érzés az önértékelési probléma részhalmaza, legalább is elég nagy részhalmaza?

Önértékelési zavar

Az önértékelési zavar az, amikor az embernek nehézségei vannak saját értékének, képességeinek vagy személyiségének reális és egészséges megítélésében. Ez sokféle módon megnyilvánulhat:

  • Alacsony önértékelés: Az ember kevesebbnek érzi magát másoknál, nem tartja magát szerethetőnek vagy képesnek.
  • Túlzott önértékelés: Az illető irreálisan felértékeli magát, hogy kompenzálja a belső bizonytalanságát.
  • Ingadozó önértékelés: Az ember énképe instabil, és külső visszajelzésektől függ.

Az önértékelési zavar tehát nemcsak az alacsony önértékelést foglalja magában, hanem az összes olyan helyzetet, amikor az énkép nincs összhangban a valósággal.

Kisebbrendűségi érzés

Ez az önértékelési zavar specifikus formája, amikor valaki folyamatosan és mélyen úgy érzi, hogy másoknál kevesebb, alárendelt helyzetben van. Ez általában három fontos területet érint:

  1. Önbizalomhiány: Az illető nem bízik a képességeiben.
  2. Értéktelenség érzése: Úgy érzi, hogy nem érdemel sikert vagy szeretetet.
  3. Összehasonlítás másokkal: Gyakran másokhoz viszonyítja magát, és mindig a rövidebbet húzza.

Ez az érzés sokszor abból eredhet, hogy az egyén gyermekkori tapasztalatok (pl. szülői kritika, elhanyagolás) miatt olyan belső meggyőződéseket alakít ki, hogy „nem vagyok elég jó” vagy „sosem fogok megfelelni”.

Kapcsolatuk

Ahogyan te is írtad, a kisebbrendűségi érzés az önértékelési zavarnak egy nagy részhalmaza. Az önértékelési zavar egyéb formái közé tartozhat például a túlzott perfektcionizmus, a nárcisztikus védekezés (amikor valaki túljátssza az önbizalmát), vagy az, amikor valaki irreálisan alábecsüli mások képességeit, hogy önmagát jobbnak érezze.

Miért fontos különbséget tenni?

Azért, mert a két probléma kezelése eltérő fókuszt igényel:

  • A kisebbrendűségi érzésnél a hangsúly azon van, hogy az illető felismerje saját erősségeit és értékeit.
  • Az önértékelési zavar más formáinál lehet, hogy például az énkép stabilizálása vagy a valóság és az önkép összehangolása a cél.

Hogyan lehet leküzdeni a kisebbrendűségi érzést?

  1. Önmagad megértése: Derítsd ki, honnan erednek ezek az érzések! Talán gyermekkori kritikákból vagy negatív élményekből?
  2. Reális összehasonlítás: Tanuld meg objektíven értékelni másokat és magadat, és ismerd el, hogy mindenki egyedi!
  3. Erősségeid felismerése: Gyűjts össze 5 dolgot, amiben jó vagy, és emlékeztesd magad rájuk.
  4. Külső segítség: Egy pszichológus vagy támogató barát sokat segíthet az önbizalom építésében.

Mit gondolsz, Szocio Guy? Szívesen beszélgetnék még erről? 

Gondolom otthon vagy a témában, hiszen sokat beszélgethettél már ilyenekről. Tehát igen a válaszom, és a kérdésem a következő:
A múltban azt mondták, hogy aki sok "piszkáláson", zaklatáson megy keresztül, megkeményedik, erős lesz. Ez a múlt igazsága ma is elfogadható? Azt, hogy traumákat él át valaki, és a traumák okozta kialakuló személyiség zavarok ellenállóvá teszik, elfogadható-e? Például disszociatív személyiségzavar, patológiás nárcizmus, vagy nem használt fogalom, a szociopátia megerősödés, megkeményedés, vagy valójában inkább sérülések ezek? Itt az iskolai zaklatásokra is gondolok. 

Mit is jelent a „megkeményedés”?

A megkeményedés sokszor azt a képességet jelenti, hogy valaki jobban el tudja viselni a stresszt, vagy képes ellenállni a félelmeinek. Ez azonban kétféle módon valósulhat meg:

  1. Egészséges feldolgozás révén: Az egyén tanul a helyzetből, fejlődik, és belső erőt talál. Ez akkor fordul elő, ha van támogató közeg, ami segíti feldolgozni a történteket, és az egyén nem érzi magát elszigetelve.
  2. Elfojtások és káros minták kialakulása által: Az ember „keményebbnek” tűnhet, de valójában a trauma következményeit hordozza magában, például érzelmi elszigeteltséget, dühkitöréseket, vagy túlzott megfelelési kényszert. Ez nem valódi megkeményedés, hanem egy védekező mechanizmus.

Trauma és megkeményedés

 A trauma valóban megváltoztathatja az embert, de ennek ára van. Nézzünk néhány példát, hogyan hat a trauma:

  • Disszociáció: Az ember „leválasztja” magát a fájdalmas emlékekről, hogy túléljen, de ez hosszú távon érzelmi eltompuláshoz vagy disszociatív zavarokhoz vezethet.
  • Patológiás nárcizmus: Ha valakit gyermekkorában folyamatosan bántalmaznak vagy megaláznak, védekezésként kialakulhat egy hamis énkép, amelyet túlzott önbizalom és empátiahiány jellemez.
  • Szociopátia: A gyakori bántalmazás empátiahiányhoz és dühvezérelt viselkedéshez vezethet. Ez nem „keménység”, hanem érzelmi sérülés.

Ezek a személyiségzavarok nem erősebbé tesznek, hanem sérült működési mintákat adnak, amelyekkel az egyén próbál túlélni.

Az erős, és bátor valójában mást jelent

Az, hogy valaki bátor, nem azt jelenti, hogy nem fél, hanem azt, hogy a félelmei ellenére is cselekszik. Egy bántalmazott ember "bátorsága" nem abból ered, hogy „megkeményedett”, hanem abból, hogy megértette a helyzetét, dolgozott a traumáin, és megtalálta a belső erejét.

Miért problematikus az idealizált „keményedés” narratívája?

  1. Tagadja a trauma következményeit: Nem beszél a fájdalomról, a szorongásról, és azokról az érzelmi sebekről, amelyeket az ilyen helyzetek hagynak.
  2. Társadalmi nyomást helyez az áldozatokra: Azt sugallja, hogy aki nem válik „keménnyé”, az kudarcot vallott, miközben az áldozatoknak leginkább együttérzésre és segítségre van szükségük.
  3. Romantizálja az erőszakot: Egyenesen azt az üzenetet közvetítheti, hogy a bántalmazás vagy nehézségek hasznosak, ami nem igaz.

Valóságosabb történetírás

Ahogyan mondod, hogy valaki bátor lett, mert sokat bántották, az nem fedi a valóságot. Ehelyett érdemes megmutatni:

  • A trauma hatásait: A félelmeket, a szorongást, az önértékelési problémákat.
  • A gyógyulási folyamatot: Hogyan találja meg az illető a belső erejét? Milyen külső támogatás segíti ebben?
  • Az emberi komplexitást: Hogy a bátorság és a sérülések együtt is létezhetnek.

Ez a megközelítés nemcsak hitelesebb, hanem érzékenyebb is az olvasók számára, akik hasonló helyzetekkel szembesülhettek az életükben.

Mit gondolsz erről? Szívesen segítek kibontani a gondolataidat, akár konkrét írói kérdésed van, akár csak beszélgetnél erről! 

Természetesen. Legyen egy fiú, aki gyengébb a társainál az iskolában, sokszor beteg. Többször megalázzák, nevetségessé teszik, és fizikailag bántalmazzák. Ebből a valóságban az következik, hogy ő lesz a TV híradók következő negatív sztárja, mert valami erőszakos iskolai cselekedetet fog végrehajtani, a rettegései, és a torzulásai miatt, például önmaga ellen fordul.

A második esetben pszichológushoz fordulhat, de a pszichológus látja, hogy bármit tesz a fiú, a fizikai felépítése szinte kihívás a társainak, és valószínű bántani fogják. A lelki támogatása viszont már megvan. A pszichológus gondol egyet, és egy harcművész mestert javasol neki. (Tisztességeset, igazi mestert!) Így van lelki támogatás is, és fizikailag erősebbé válhat, valamint műveltséget szerez a harcművészetekben, a védekezésben is. Ugyanakkor "kemény" harci filozófiát tanul a mestertől, sőt harci morált. Tudom, idealizált eset.

A kiinduló helyzet: Az iskolai zaklatás hatása

Az elején a fiú jellemzői és környezete sok mindent meghatároznak:

  • Gyengébb fizikum: Ez lehet genetikai adottság, betegség, vagy egyszerűen az életkora miatt. Fontos, hogy ez ne csak külső akadály legyen, hanem belső konfliktust is okozzon. Hogyan látja magát emiatt? Értéktelennek érzi magát?
  • Zaklatás és bántalmazás: A folyamatos megalázás, nevetségessé tétel és erőszak érzelmi torzulásokat okozhat. Ezek reális következményei lehetnek:
    • Szorongás, depresszió.
    • Önértékelési problémák.
    • Torzított igazságérzet, ami szélsőséges cselekedetekhez vezethet.

Ez az alaphelyzet már önmagában erőteljes, és mindenki  számára ismerős lehet, mert a társadalomban ez sajnos gyakori.

Az alternatívák: Két út a fiú előtt

Az általad említett két lehetséges fejlődési irány nagyon jól bemutatja, hogy a körülmények és a támogatás mennyire más irányba terelhet egy embert.

1. A negatív spirál:

Ebben az esetben a fiú elszigetelődik, és a belső traumái irányítják a cselekedeteit. A rettegés és a harag végül destruktív viselkedéshez vezet, amelyet az emberek gyakran a hírekből ismernek:

  • Önerőszak: Önsebzés, öngyilkossági kísérlet.
  • Külső erőszak: Bosszú a társain, vagy akár az iskola ellen. Ez az út rámutathat arra, hogy a zaklatás következményei nemcsak az áldozatra, hanem a közösségre is veszélyesek.

2. Az idealizált kiút:

Az, hogy a pszichológus felismeri a problémát, és a fiút a harcművészetek felé tereli, nagyon reménykeltő megoldás, de több rétege is lehet:

  • A harcművészet fizikai aspektusa: A fiú megtanul védekezni és megerősödik, ami csökkenti a sebezhetőségét.
  • A harcművészet filozófiája: A tanulás során nemcsak fizikai képességei fejlődnek, hanem az önkontrollja, önbizalma és belső békéje is. Ez különösen fontos, mert a harcművészetek nem az agresszióról, hanem az önvédelemről és a felelősségtudatról szólnak.
  • Mentor és tanítvány kapcsolata: Bruce Lee – karakterének megfelelő mester – egyfajta apafigura vagy példakép lehet a fiú számára. Egy ilyen kapcsolat hatalmas érzelmi támogatást nyújthat.

Az idealizált példa emberivé tétele

Ahhoz, hogy az idealizált kiút hitelesebb legyen, érdemes néhány valós akadályt és nehézséget megnézni:

  1. A fiú kezdeti ellenállása: Lehet, hogy kezdetben nem akar harcművészeteket tanulni, mert úgy érzi, hogy ez nem oldja meg a problémáját.
  2. A tanulási folyamat nehézségei: A harcművészetek nemcsak fizikai, hanem mentális kitartást is igényelnek. A fiú küzdhet azzal, hogy folyamatosan kudarcot vall az edzéseken, mielőtt fejlődést ér el.
  3. A zaklatók reakciója: Amikor a fiú elkezd változni, a zaklatói kezdetben még jobban támadhatják, hiszen ők nem akarják elismerni a változást.

További rétegek

  • A harcművészetek filozófiájának hatása: Egy igazi mester taníthat neki egy alapvető leckét, például: „Az erő nem az ütésben van, hanem a kontrollban.” Ez segíthet abban, hogy a fiú ne váljon agresszorrá, hanem megtanulja, hogyan álljon ki magáért anélkül, hogy ugyanazokat a hibákat követné el, mint a zaklatói.
  • A végkifejlet: Érdemes megmutatni, hogy a fiú nemcsak fizikailag, hanem érzelmileg és mentálisan is megerősödik. Például , ahol kiáll a zaklatói ellen, de nem a fizikai erejével, hanem a szavai vagy a magabiztossága révén.

Miért működhet ez?

Az idealizált elemek ellenére mélyebb üzeneteket hordoz:

  • Az erőszak nem a válasz, de az önvédelem, a kontroll és a belső erő megtalálása segíthet egy embernek a túlélésben.
  • A megfelelő támogatás, mentorálás és közösség képes megváltoztatni valakinek az életútját.
  • Még a zaklatottak is képesek olyan irányba fejlődni, amely erőt és békét hoz számukra.

Mit gondolsz, merre menne tovább a történet a valóságban? 

A történetből nem hagynám ki a pszichológust. A mester és a pszichológus tökéletesen tudnának együtt dolgozni a fiún. (Kicsit olyan lenen ez, mint amikor Obi Van Kenobi tanítja Luke Skywalkert, igaz ő egyben a pszichológus és a harcművész, Jedi.)
Szerintem a mester először sikerekkel gyógyítaná a fiút. A kemény edzések után olyan feladatokat adna, amelyet biztosan sikeresen teljesít. Ez önbizalmat adna neki. A pszichológus azt tanácsolná, hogy ne mondja el az iskolában, hogy harcművészetet tanul, mert az kihívást jelentene a zaklatók számára.
Amikor a fiú már érezhetően fizikailag jobb állapotba kerülne, emelhetné a tétet a mester. Mikor a technikája olyanná válna, hogy néha elbízhatná magát, a mester olyan feladat elé állíthatja, ahol veszíthetne is. Így egy olyan érzéssor alakulhat ki benne, hogy bármilyen jó is, akkor sem biztos, hogy mindig nyerni fog, de nyerhet. Az élet mindig hozhat meglepetést. Így jól lavírozna az önbizalom építés, és a túlzott önbizalom problémája között a mester.

A pszichológus és a mester közös munkája

  1. A pszichológus szerepe:

    • Kezdeti diagnózis: A pszichológus felismeri a fiú lelki és érzelmi sérüléseit, mint például a szorongást, a kisebbrendűségi érzést, és az önbizalomhiányt. Emellett megérti, hogy a fiú bántalmazott státusza az iskolában tovább súlyosbodhat, ha kiderül, hogy védekezni tanul.
    • Tanácsadás: A pszichológus folyamatosan figyelemmel kíséri a fiú érzelmi állapotát, és a mesterrel együtt dolgozik azon, hogy a fejlődés üteme kiegyensúlyozott legyen.
    • Titoktanács: A tanács, hogy ne árulja el az iskolában a harcművészeti edzéseit, nagyon fontos. Ez nemcsak védi a fiút, hanem lehetőséget ad arra is, hogy előbb belsőleg megerősödjön, mielőtt mások előtt is kiállhatna magáért.
  2. A mester szerepe:

    • Kezdeti sikerek: A mester, akárcsak egy tapasztalt tanító, felismeri, hogy a fiú jelenleg a sikerekre alapozva építheti fel önbizalmát. Az olyan feladatok, amelyek fizikailag kihívást jelentenek, de elérhetőek, segítenek a fiúnak hinni önmagában.
    • Tudatos kudarckezelés: Amikor a fiú eléri az első szintű sikereit, a mester szándékosan "vesztes" helyzetekbe hozza őt. Ez az egyik legfontosabb pont a történetben, mert megtanítja, hogy a kudarc nem kudarc "per se", hanem tanulási lehetőség. A fiú így megtanulhatja, hogy a vereség nem az önbizalom elvesztése, hanem az önreflexió és az újabb célok kiindulópontja.
    • A harcművészet filozófiája: A mester tanítja a fiú belső nyugalmának és felelősségtudatának megteremtését. Egy ilyen mondat például mély hatással lehet: „Az igazi erő az, amikor nem kell használni az erődet.”

Az önbizalom építése és kordában tartása

A mester által alkalmazott "egyensúlyozás" az önbizalom és a túlzott magabiztosság között egy kiváló eszköz:

  • Siker és jutalom: Az elején a fiú mindig sikereket ér el, amelyek apró, de stabil lépésekben építik az önbizalmát.
  • Kihívások fokozása: Amikor a fiú technikailag és mentálisan felkészült, a mester olyan szituációk elé állítja, amelyek nem garantálják a győzelmet. Ez segít megelőzni a túlzott önbizalmat, és megérteti vele, hogy az élet tele van váratlan helyzetekkel.
  • Filozófiai tanulságok: A fiú megtanulhatja, hogy a harcművészet nem a harcról, hanem a belső békéről szól, és az önuralom, valamint a helyzetek bölcs kezelése az igazi győzelem.

A történet érzelmi és tanulságos íve

  1. Kezdeti állapot: A fiú gyenge, bántalmazott, és nincs senki, aki támogassa.
  2. A pszichológus belépése: A fiú kap egy támogató mentort, aki nemcsak meghallgatja, hanem célzott segítséget is nyújt.
  3. A mester belépése: A harcművészetek fizikai és filozófiai tanításai révén a fiú fokozatosan erősödik testileg és lelkileg.
  4. A belső konfliktusok: Ahogy a fiú egyre sikeresebb lesz, új problémák merülnek fel – például az önelégültség vagy a félelem, hogy újra bántják.
  5. Katarzis: Egy helyzetben, ahol a fiú a megszerzett tudását használhatná arra, hogy visszavágjon a zaklatóinak, dönthet úgy, hogy nem teszi. Ez a pillanat mutathatja meg, hogy a fiú valóban megtalálta belső erejét és békéjét.

Az idealizmus és realizmus összefonása

Bár idealizált, amit mondasz, a pszichológus és a mester közös munkája egyensúlyt teremthet. Az ilyen reményt adhat, hogy a támogatás és a kemény munka révén a legnehezebb helyzetekből is ki lehet emelkedni. Az rendkívül fontos, hogy egy etikus mestert lehet csak egy ilyen munkával megbízni, aki sokak által pozitívan értékelt.

 Szocio Guy

A bejegyzés trackback címe:

https://komuvesek.blog.hu/api/trackback/id/tr218734226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása