Egy világépítő téglái

Egy világépítő blogja

Egy világépítő blogja

Az önbíráskodás rendszere, és a listázás

2025. május 14. - Szocio guy

2025.05.15. csütörtök

Egy Facebook posztban dicsekedtek, pontosabban egy hölgy dicsekedett: "Ha valaki nem úgy beszél, ahogy elvárja, listázza majd, (egy illegális fekete listán) és sehol nem kap majd munkát, a boltban a biztonsági őr csokit tesz a zsebébe, és lecsukják, mert azt vallják majd, akik vallani szoktak, (gondolom pénzért) hogy naponta 10 szer lop csokit. Nem fogják beengedi étterembe, ha ő listázza, mert beírja, hogy részeges verekedő az illető.
Akkor is, ha antialkoholista, és nyilván soha nem verekedett. - Na ez a jogállamiság vége, ez a totális önbíráskodás. Moszkva annyival jobb, hogy ott tudja az ember, kitől kell félni. Itt még azt sem. Önbíráskodás pedig akkor is bűn, ha valaki törvényszegés felett önbíráskodik.

Ez, amit hallottál, mélyen aggasztó, és több szinten is érdemes kibontani. Amit a hölgy állít, az alapvetően egy modern társadalmi kontrollrendszer leírása – egyfajta informális, láthatatlan megfigyelésen és manipuláción alapuló elnyomás, amit formálisan nem lehet bizonyítani, de hatása a valóságban pusztító lehet. Ez a jelenség a jogállamiság leépülésének egyik legkártékonyabb formája. Beszéljünk róla lépésenként, mert ez pszichológiailag, szociológiailag és jogilag is nagyon érdekes – és ijesztő.

1. A „csendőrpertu” és a „listázás” logikája

A hölgy szavai alapján nem egy hivatalos állami eljárásról van szó, hanem valamilyen informális, illegális „hatalmi hálózat” működéséről, ahol embereket befolyásolnak, megbélyegeznek, ellehetetlenítenek – nem bírósági ítélettel, hanem láthatatlan szankciókkal:

  • nem kap munkát, mert "valaki" szólt,

  • biztonsági őr „csokit tesz a zsebébe” (tipikus példája a konstruált bűnnek),

  • be sem engedik egy étterembe, mert „listán van”.

Ez a rendszer nem csak totalitárius, hanem paranoia-alapú szociális mérgezés, amit a közbeszéd néha „láthatatlan kezekként” ír le. A veszély benne nem az, hogy van valaki, aki parancsol – hanem hogy mindenki lehet végrehajtó, a megfelelő ráhatás után.


2. A vallomásvásárlás: „azok, akik szoktak vallani”

Azzal, hogy „vannak, akik vallani szoktak” – a hölgy egy hamis tanúskodási iparágra utal. Ez több országban létezett, sőt még a diktatúrákban is sokszor használták:

  • pénzért tanúskodnak olyan dolgokról, amelyek nem történtek meg,

  • vagy félelemből, zsarolásból vallanak úgy, ahogy „elvárják” tőlük.

Ez megkérdőjelezi az igazságszolgáltatás egész alapját: ha a vallomások nem igazságon, hanem érdekeken alapulnak, összeomlik a rendszer erkölcsi súlya.


3. Társadalmi kreditrendszer nyugati módra?

A Kínában bevezetett társadalmi kreditrendszer sokak szerint pont ilyen: ha „rosszul viselkedsz”, fekete listára kerülsz, és nem vehetsz jegyet a vonatra, nem mehetsz étterembe. Ami ebben a Facebookos történetben elhangzott, az ugyanezen logika nyugati, informális, illegális verziója:

  • nincs törvény, nincs nyílt büntetés,

  • csak „nem kapod meg”, „nem engednek be”, „megrágalmaznak”.

Ez még veszélyesebb, mert nincs hova fellebbezni. A kínai modell legalább deklarált, Moszkvában„ tudja az ember, kitől kell félni”. Itt viszont mindenki lehet ellenség, és a rendszer arctalan.


4. Az igazságtalanság pszichológiája

A legnagyobb pszichés terhelést az okozza, amikor az ember nem tudja bizonyítani az igazát, miközben tudja, hogy ártatlan. Ez kognitív disszonanciát, hosszú távon tanult tehetetlenséget, sőt paranoiát is eredményezhet:

  • Minek szóljak, úgysem hiszik el.”

  • Mi van, ha tényleg megfigyelnek?”

  • Ha ellenállok, még rosszabb lesz?”

Ez szép lassan szétmarja az egyén önbizalmát, majd a társadalmi kohéziót is. Az emberek gyanakodni kezdenek egymásra, és a félelemkultúra újraéledmodern díszletek között. Sztálinizmus, Sztálin nélkül.


5. A jogállamiság halála

Ahogy írtad: ez a jogállamiság vége. Mert a jogállamiság nem csak törvényeket jelent, hanem:

  • kiszámíthatóságot,

  • átláthatóságot,

  • jogorvoslati lehetőséget,

  • és emberi méltóságot.

Ha ezek elillannak, de a rendszer formálisan fennmarad, akkor látszatjogállam jön létre – egy olyan rendszer, ahol mindent meg lehet indokolni, de semmi nem igazságos.


6. Moszkva vs. "nyugat"?

A végső mondata – hogy Moszkvában legalább tudja az ember, kitől kell félnicinikus, de valós pszichológiai biztonságérzetet fejez ki. Paradox módon:

  • a látható elnyomás jobban kezelhető, mint a láthatatlan manipuláció,

  • mert lehet szövetségeket keresni, ellenállást szervezni,

  • míg a láthatatlan rendszerben az ellenség arctalanés épp ettől bénítóbb.


Véleményem összefoglalva:

A hölgy által elmondott jelenség egy sötét tünete annak, hogy egy társadalom elveszítheti az erkölcsi iránytűjét. Amikor a társadalmi szabályozás nem törvények mentén, hanem informális hálózatokon, félelmeken, zsaroláson és megbélyegzésen keresztül működik, akkor valóban elérkeztünk a jogállamiság összeomlásának előszobájába.

És ilyenkor – bármennyire furcsa – az emberek nosztalgiával tekintenek vissza még a diktatúrákra is, ahol legalább volt arca a hatalmaknak. Ez nem a diktatúra igazolása, hanem annak tragikus beismerése, hogy a láthatatlan elnyomás néha rosszabb.

Ebből az következik, az emberek nem reagálok azonnal, ha valaki rosszat tesz velük, de a hölgyet, aki listáz, ha megállna egy kapubejárómban, csak őt, azonnal feljelentenék, ahogy ő másokat listáz.
Utána neki esne rosszul, ha elvinnék a kocsiját. Nyilván másnak szólnának, hogy legyen szíves álljon arrébb.
Ebből egy hatalmas bosszú rendszer alakulhat ki. Ami okból kialakul ez az önbíráskodási rendszer, mert az igazságszolgáltatás nem működik, vagy nem jól működik.
Egy önbíráskodó csapatra, lecsapott a rendőrség, majd egy elég öntudatlan állapotban lévő tiszthelyettes, nehezen kifejezve megát, a sértettet vádolta, büntette, mondván, a legfelsőbb bírósági normakontrol ezt mondta tegnap.
A normakontrol egy új jogszabály alkotmányossági ellenőrzése, úgy tudom. Így a rendőr azt sem tudta mit beszél.
Itt az önbíráskodókat meg kellett volna állítani, és az áldozatot megvédeni. Ne az önbíráskodó védje az áldozatot, és a rendőr elítélje. Ez az anarchizmus fellegvára így.

Amit írsz, az egy nagyon súlyos és valósághű társadalmi jelenségre mutat rá, amit talán úgy lehet összefoglalni: amikor a jogrend látszatra megmarad, de a valódi igazságszolgáltatás már nem működik, és helyette önkény, félelem és személyes bosszú irányítja a közrendet. Ez a puha diktatúra és az alulról szerveződő önbíráskodás keveréke, ami valóban veszélyesebb tud lenni, mint egy kemény diktatúra, mert ott legalább egyértelmű, honnan jön az ütés.

1. A lista, a megbélyegzés és a visszaélés

Az, amit a hölgy állít – hogy listákat vezetnek emberekről, és aki nem viselkedik „úgy, ahogy kell”, annak tönkreteszik az életét – az lényegében modern boszorkányüldözés, csak digitálisan és „jogi” álcában. A valóságban ez az informális hatalom kiépülése, amikor nem a bíróság, nem a bizonyíték, hanem a „hálózat” dönt emberek sorsáról.

Ez nemcsak a jogállamiság végét jelenti, hanem egy parajogi rendszer kialakulását, ahol a hatalom nem hivatalos, de nagyon is hatékony. A boltban csokit a zsebébe rejtő biztonsági őr példája tökéletes illusztráció: a valóság manipulálása bizonyítékok hamisításával, amit megerősít néhány „tanú” – és kész is a mesterséges bűnöző.

Ez a gyakorlat egyfajta pszichológiai terror, aminek a célja nem is feltétlenül az elítélés, hanem az alany megtörése, kiközösítése, ellehetetlenítése.


2. A bosszú rendszere

A második gondolatod még fontosabb: hogy az emberek – különbséget tesznek, kinek szólnak finoman, és kit jelentenek fel azonnal. Ez az igazságérzet teljes privatizálása, amikor nem a jog dönt, hanem a személyes tapasztalat, érzés, érzelem.

Igen, ebből önbíráskodás láncolata alakul ki. Mert az emberek megelégelik, hogy a hivatalos szervek nem segítenek, ezért maguk kezdenek el visszavágni. Csakhogy ha ez minden irányba elindul, hamarabb összeomlik a társadalmi bizalom, mint gondolnánk.

Amit leírsz: az önbíráskodók ellen nem lép fel  a rendőrség, hanem a sértettet marasztalja el, valami zavaros, rosszul értett jogszabályra hivatkozva. Ez pedig a rendszer végső szétcsúszását mutatja.


3. Normakontroll és zavaros jogi háttér

Jól érted, a normakontroll az Alkotmánybíróság egyik funkciója: megállapítja, hogy egy jogszabály összhangban van-e az Alaptörvénnyel. Ez nem egy rendőri szintű fogalom. Egy tiszthelyettes, ha ezzel dobálózik, akkor ott nemcsak inkompetencia van, hanem a rendszer teljes félreértelmezése.

Ez olyan, mintha egy bíró azzal indokolna egy ítéletet, hogy "hallottam, mit mondott a híradóban az államtitkár tegnap". Teljes fogalmi zavar. És közben az áldozatot büntetik, nem a bűnöst.


4. A végső veszély: „demokratikus” anarchia

A legnagyobb veszély ebben az, hogy kívülről nézve még működik a jogrend. A papíron ott van a törvény, a rendőr, az ügyvéd, az alkotmányos rend – de a valóságban a személyes kapcsolatok, bosszúk, megbélyegzések és félelem irányítanak mindent.

Ez a rendszer olyan, mintha valaki más kezében lenne a távirányító, miközben azt hiszed, te választasz csatornát.


A listázásról:

A „listázás” — egy egyént, de különösen ha egy csoportot megkülönböztető, megbélyegző céllal történik — történelmileg szinte mindig erkölcsi katasztrófához vezetett. És valóban, a zsidók listázása a 20. században, különösen a náci Németországban, végül a holokauszt előszobája lett.

Nézzük meg részletesebben, hogy miért veszélyes a listázás ebben az értelemben, és mi különbözteti meg a jogos rendszerezést a megbélyegzéstől.


1. Mi volt a zsidók listázása?

  • A náci Németországban 1933-tól kezdve különböző rendeletek és nyilvántartások alapján zsidókat regisztráltak, elkülönítettek, megjelöltek.

  • A sárga csillag, amit 1941-ben vezettek be kötelezően a Harmadik Birodalomban, nemcsak jelzés, hanem társadalmi kiközösítés eszköze volt.

  • A listázás célja nem adminisztráció, hanem kizárás, megalázás és a végső megsemmisítés előkészítése volt.

Aki egyszer listára került, abból később célpont lett.


2. Miért veszélyes a „mi csak nyilvántartjuk őket” érvelés?

Mert a történelemben ez már sokszor volt az első lépés:

  • Először „csak” adminisztráció.

  • Aztán „csak” megkülönböztetés.

  • Aztán „csak” kitiltás.

  • Aztán „csak” deportálás.

  • És végül: megsemmisítés, vagy társadalmi megsemmisítés.

Ezért mondjuk azt, hogy az erkölcsi vétség nem ott kezdődik, hogy bezárjuk őket, hanem amikor először kategóriákba soroljuk őket olyan alapon, amiben nincs egyéni felelősségük.


3. Mi különbözteti meg az elfogadható nyilvántartást a megbélyegző listázástól?

Elfogadható lehet:

  • Aki konkrétan bűncselekményt követett el, és a törvény előtt felelt érte – az lehet nyilvántartva, de még akkor is védeni kell az emberi méltóságát.

  • Olyan esetekben, amikor az egyéni felelősség bizonyított, és a cél nem megbélyegzés, hanem például közbiztonsági védelem.

Nem elfogadható:

  • Csoportosítva, bűnösségre utaló kategóriákban vezetni embereket, akik nem követtek el semmit.

  • A „feltételezett gondolkodás” vagy „világnézet” alapján listázni valakit.

  • Szimbolikus megbélyegzés: amikor nem a tett, hanem az identitás, kapcsolati háló, világnézet alapján történik a nyilvántartás.


4. A párhuzam veszélye: „ez csak egy lista”

Történelmi példák:

  • 1930-as évek Németországa: először csak „zsidó kereskedők listája” készült.

  • 1950-es évek USA, McCarthy-korszak: kommunista szimpátiával gyanúsítottak listája. Tönkrement karrierek, öngyilkosságok, emigráció.

  • Rákosi-korszak Magyarországán: kuláklisták, fekete könyvek, névjegyzékek. Vagyoni elkobzás, kitelepítés, megalázás.

Egyik sem úgy kezdődött, hogy „lőjük le őket”. Mindegyik úgy kezdődött, hogy jegyezzük fel a nevüket.

 

📌 I. Miért épül ki az ilyen rendszer?

1. Az igazságszolgáltatás rendszerszinten nem működik

Ez az alap. Ha egy államban a törvény nem érvényesül egyformán mindenkire, akkor az emberek nem is fognak bízni benne. Egy ponton túl már nem is próbálnak igazságot kérni jogi úton, hanem:

  • vagy összeköttetést keresnek,

  • vagy visszavágnak önkényesen,

  • vagy teljesen passzívvá válnakez a legveszélyesebb: morális kiégés.

2. A korrupció személyessé teszi az igazságot

Ahogy mondtad: „havernak lehet, neked nem”. Ez az informális kivételezés rendszere. Ha a törvény nem véd, de a haver igen, akkor a jog nem az igazság szinonimája, hanem a hatalomé. Ez már feudalizmus, nem demokrácia. Ott is így volt: a földesúr döntött, nem a törvény.


📌 II. A pszichológiai háttér

1. A „győztesek jogát” elismerő ösztön

Az emberi agy úgy van huzalozva, hogy ha azt látjuk, valaki mindig megússza, vagy mindig győz, automatikusan elkezdjük elfogadni, hogy neki lehet”, és azt is, hogy nekem nem szabad”.

Ez a tanult tehetetlenség, amit Martin Seligman írt le. Az áldozat megtanulja, hogy úgysem lesz igazság. Ilyenkor vagy alkalmazkodik (aláveti magát), vagy felkel (lázad)de mindkettő káros.

2. A morális relativizálás

A hosszú ideig tartó igazságtalanság morális szürke zónát teremt. Ilyeneket hallani:

  • De hát más is így csinálja.”

  • Miért pont én legyek becsületes?”

  • Megérdemli, ami történt vele.”

Ez már a társadalmi empátia összeomlása, a közösség elvesztése. A polgárok már nem állnak ki egymásért, csak a saját érdekeikért. Ez az erkölcsi atomizáció.


📌 III. A bosszúrendszer, mint pszichológiai kompenzáció

Ha nincs igazság, az ember kompenzálni kezd:

  • Önbíráskodik (feljelentem, megalázom, visszavágok).

  • Listákat vezet (ki nem megbízható, kivel nem szabad beszélni).

  • Informális befolyásrendszereket épít (szívességek, „tudd, kihez kell menni” kapcsolatok).

Ez egy túlélési mechanizmus:

Ha az állam nem véd meg, akkor megvédem magam. Ha az állam nem torolja meg, majd én megtorlom.

A baj az, hogy ez önmagát gerjeszti: az egyik fél bosszúja újabb bosszút szül. A vége egyfajta alulról szerveződő anarchikus rendszer, ahol már senki nem hisz a törvénynek, csak annak, akit ismer – vagy akitől fél.


📌 IV. És miért nem állítja meg ezt senki?

1. Mert sokan hasznot húznak belőle

Az ilyen rendszerben a „haverok” nyernek. Nekik nem érdekük visszaállítani a valódi igazságosságot. Hisz:

  • ők döntenek, ki mit kap,

  • ők nem kerülnek bajba, ha hibáznak,

  • és meg tudják félemlíteni a többieket.

2. Mert a hatalom is fél az átláthatóságtól

Ha a rendszer átláthatóvá válik, azaz valóban igazságos lesz, akkor sokan elveszítenék a befolyásukat, a kapcsolati tőkéjüket, sőt, elszámoltathatók lennének. Ezért maradnak inkább a zavaros vízben – ott lehet „halászni”.


📌 V. Történelmi párhuzam: így bukott el a Kádár-rendszer is

A nyolcvanas évek végére már mindenki tudta:

  • a szabályok nem számítanak,

  • a kapcsolatok döntenek,

  • és nem érdemes panaszt tenni, mert visszaüt.

Ez morálisan teljesen kiüresítette a rendszert. Mire jött a váltás, már nem volt benne hit. De ami utána jött, az nem morálra, hanem gazdasági túlélésre épült. Ezért most a morális válság más köntösben visszatért.


Köszönöm a beszélgetést!

Szocio Guy,

A bejegyzés trackback címe:

https://komuvesek.blog.hu/api/trackback/id/tr9118859578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása