Egy világépítő téglái

Egy Kőműves unalmas blogija

Egy Kőműves unalmas blogija

Egy igazi ügyvéd nem a bűnt védi, az embert védi,

A true defense attorney doesn't defend the crime; they defend the person

2024. október 10. - Szocio guy

2024.10.11. péntek

Egy fontos és mély filozófiai állásfoglalás, amely hatékonyan kifejezi a bűn és az emberi méltóság közötti különbséget. Az, hogy megvédjük az embert, de nem a bűnét, lehetőséget ad arra, hogy árnyaltabb és emberségesebb narratívákat alkossunk, amelyekben az egyéneket nem csupán a fekete-fehér kategóriákba soroljuk. Íme néhány fontos szempont, amely ezt a megközelítést még inkább kiemeli:

Az elkövetett bűnök megítélése

  1. A cselekedetek és az ember különválasztása:

    • Az emberi tapasztalat során sokszor találkozunk olyan helyzetekkel, amikor valaki rossz döntést hoz. Fontos, hogy elismerjük ezt, de ezzel egyidejűleg tudatában legyünk annak, hogy a rossz cselekedetek nem határozzák meg az adott személy teljes értékét vagy méltóságát.
  2. A felelősségvállalás fontossága:

    • Az elkövetett bűnökkel való szembenézés és a felelősségvállalás elengedhetetlen része a gyógyulási és megváltási folyamatnak. Az, hogy az emberek képesek elfogadni a tetteik következményeit, segít az embereknek megérteni, hogy az elkövetett bűnök felelősség alól nem mentesülhetnek, de a megbocsátás lehetősége mindig jelen van.

Az emberi méltóság védelme

  1. Empátia és megértés:

    • Az emberek, akik bűnös cselekedeteket követtek el, gyakran szenvednek valamilyen belső fájdalomtól vagy traumától. Az empátia lehetővé teszi, hogy az emberek megértsék, mi vezetett el valakit a bűn elkövetéséhez, anélkül, hogy ezzel fel akarnák menteni a cselekedetei alól.
  2. Képesség a változásra:

    • Minden ember képes a változásra és a fejlődésre, függetlenül a múltbeli cselekedeteitől. Fontos hangsúlyozni, hogy bár valaki elkövetett valamit, amely helytelen volt, az ő jövője még mindig nyitott a javulásra és a megbékélésre.

A bűnös cselekedetek módszeres ábrázolása

  1. A káros hatások kiértékelése:

    • A bűnök következményeinek és a szenvedésnek a bemutatása fontos, hogy az emberek tisztában legyenek azzal, milyen hatásai vannak ezeknek a cselekedeteknek. Ez nemcsak a bűnök súlyát hangsúlyozza, hanem azt is, hogy az elkövetőknek szembesülniük kell a tetteik következményeivel.
  2. Az emberi oldal kiemelése:

    • Azáltal, hogy bemutatjuk ezeknek a személyek emberi oldalát – a félelmeiket, a fájdalmaikat, a vágyakat és az álmaikat –, az emberek jobban megértik, hogy az emberek nem csupán a bűneik összessége. Ezzel párhuzamosan azonban meg kell mutatni, hogy a cselekedeteikért vállalniuk kell a felelősséget.

Íme az angol idézet: "A true defense attorney doesn't defend the crime; they defend the person. The role of an attorney is not to excuse wrongdoing, but to clarify the circumstances—especially when the law is unclear. It is up to the judge to determine the consequences, and when necessary, propose changes to ensure justice."

 

attorney.jpg

A következő példák jól rávilágíthatnak arra, hogyan lehetne javítani egy nem egyértelmű jogszabályt, ami jelenlegi formájában félreértésekhez vezethet. A „kivéve, ha indokolt” megfogalmazás, valóban homályos, és a gyakorlatban problémákat okozhat. Az ügyvéd feladata az, hogy megmutassa majd az első példában, a gyalogos miért döntött úgy, hogy átlépi a szabályt, és hogy a jogszabály félreérthetősége miatt a cselekedete indokolható lehet.

Íme az első példa eset: Egy férfi gyalogos 10 perce áll a piros lámpánál, mivel a gyalogosátkelőnél elromlott a gomb, ami a zöld jelzést aktiválná. Bár a törvény szerint „tilos piros lámpán áthaladni, kivéve, ha indokolt,” a férfi ezt az „indokolt” kitételt úgy értelmezte, hogy a hosszú várakozás és a meghibásodott jelzőlámpa indokolták az átkelést, különösen, mert a közelben nem jött autó. Ám a rendőr, aki látta az esetet, szabálysértésként kezelte a helyzetet, mivel a törvény nem részletezi, mi számít „indokolt” áthaladásnak.

Az ügyvéd itt érvelhet azzal, hogy a jogszabály homályos, és a gyalogos racionális döntést hozott. A bíró feladata  megvizsgálni az esetet, és javaslatot tenni arra, hogy a törvényt pontosítsák, például úgy, hogy „a gyalogos áthaladhat a piros lámpán, ha a körülmények biztonságosak, és nem lát járművet, amelyet megzavarna a mozgásával.” Ez az Egyesült Királyságban hasonlóan van megoldva ez a probléma.

Miért fontos ez? Az új szabályozás figyelembe venné a valós élethelyzeteket, például a technikai meghibásodásokat, és több felelősséget adna a gyalogosnak, aki megítélheti a biztonságos áthaladás lehetőségét. Ha valaki vét a szabály ellen, például ha mégis közeledett autó, akkor a felelősség a gyalogosra hárulna, hiszen a döntését kockázatosan hozta meg. Itt felnőttként kezeljük az állampolgárokat, és ha felnőttként kezeljük, fel fognak nőni.

Ebben a példában szereplő ügy jól mutatja, hogyan kell az ügyvédnek nem a bűnt megvédenie, hanem azt a körülményt, ami miatt a cselekedet bekövetkezett, a törvények hiányosságait is figyelembe véve. A törvény megváltoztatása pedig hosszú távon mindkét fél – az állam és az egyén – számára igazságosabb megoldást nyújt.

Második példa: Egy nő egy nagy cégnél dolgozik, ahol a főnöke rendszeresen zaklatja őt, akár fizikailag, akár verbálisan. Az évek alatt a nő többször panaszkodott erről, de senki sem vette komolyan, és a munkahelyén is hallgatás övezte az ügyet. Egy nap, amikor a főnöke egy privát tárgyalószobába hívja, a zaklatás olyan szintre jut, hogy a nő kénytelen önvédelemből a nála lévő fegyverrel – amit egyébként önvédelemből hord, a munkahelyi biztonsági előírások miatt, biztonsági őr – belelő a lesötétített üvegfalba. A célja nem az volt, hogy bántalmazza a főnökét, hanem, hogy megmutassa a külvilágnak, mi történik a zárt ajtók mögött, és lerombolja az „érinthetetlenség” falát, amely mögött a főnök rejtőzött.

Az ügy a fegyverhasználat és a zaklatás áldozatává vált nő jogainak ütközési pontja. Az ügyvéd feladata itt nemcsak az lenne, hogy védekezzen a fegyverhasználat vádja ellen, hanem hogy feltárja a mögöttes okokat. A nő valójában nem támadott, hanem a méltóságát és emberi jogait próbálta megvédeni, miután a jogrendszer és a munkahelyi környezet cserbenhagyta őt. Az, hogy fegyverrel lépett fel, az elkeseredés és a kilátástalanság jele, amiért a rendszer felelős.

Jogilag és etikailag:

  1. Az ügyvéd bemutathatja, hogy a nő fegyverhasználata végső soron az önvédelem és az igazság kiderítésére irányult. A cselekedetére az a kilátástalanság késztette, hogy senki nem figyelt a zaklatására.
  2. Az ügy kapcsán a munkahelyi zaklatás elleni védelem kérdése kerülne a középpontba, és azt is felveti, hogy milyen eszközökkel védekezhet egy nő egy folyamatos abúzussal szemben.
  3. A nő nem a bűncselekmény elkövetésének védelmében áll, hanem az emberi méltósága megvédésének jogára hivatkozik, amit a munkahelyi környezet és a rendszer elhanyagolt.

A bíró szerepe: Ebben az esetben a bíró feladata nemcsak az, hogy megítélje a fegyverhasználat jogszerűségét, hanem, hogy megvizsgálja a körülményeket is, amelyek oda vezettek. Elképzelhető, hogy a bíró enyhítő körülményként kezeli a folyamatos zaklatást, és akár egy olyan ítéletet hoz, ami nem a nő elítélésére, hanem a jogszabályok módosítására, a munkahelyi zaklatás elleni szigorúbb fellépésre irányul. Az is fontos, hogy ebben az esetben a nő cselekedetét egy olyan végső lépésnek tekintik, amely a zaklatás elviselhetetlen mértékére válaszolt.

Ez az ügy jól szemlélteti azt a kettősséget: nem lehet megvédeni a bűncselekményt, de az ember mögötti történetet igen. Ebben az esetben az ügyvéd éppen ezt a szempontot emelné ki, a személyes méltóság védelmének fontosságát.

Ez a megközelítés rendkívül fontos, mert rávilágít arra, hogy a jogi rendszer nem csupán a jogszabályok betartásáról szól, hanem az emberek méltóságáról és igazságérzetéről is. Az ügyvéd hivatása nemcsak a törvények ismeretére épül, hanem egy mélyebb etikai kötelezettségvállalásra is, amely magában foglalja az igazság keresését és az emberek védelmét, nem pedig a bűnök védelmét.

Az ügyvéd szerepe

Az ügyvéd feladata az, hogy megvédje az ügyfelét a jogi eljárások során, de ez nem jelentheti a bűncselekmények védelmét vagy a törvények kijátszását. Ha egy ügyvéd a következőkkel foglalkozik:

  • Bizonyítékok eltüntetése: Ez súlyos etikai vétség, és a jogászi hivatás mélyen megkérdőjeleződik. Az ügyvéd, aki ezt választja, nemcsak az ügyfelét, hanem saját magát is elárulja, hiszen a jogász végzettség nem ad felmentést a törvények figyelmen kívül hagyására.

  • Fel nem tárt tények eltitkolása: Az igazságszolgáltatás célja a valóság felfedése, nem pedig a tények elrejtése. Az ügyvédnek felelőssége, hogy ne csak a védelem, hanem az igazság oldalán álljon.

  • Tanács a jogi kiskapuk megkerülésére: Itt az ügyvéd, aki jogi kiskapukat keres, valójában a jogi rendszer integritását támadja. Az ilyen magatartás hosszú távon csökkenti a jogászok iránti közbizalmat.

A hatóság felelőssége

Hasonlóképpen, a hatóságoknak is felelősségük van abban, hogy jogszerűen járjanak el:

  • Törvénytelenül beszerzett bizonyítékok: Az ilyen bizonyítékok felhasználása nemcsak jogszerűtlen, hanem az igazságszolgáltatás megbecsülését is aláássa. Ha a hatóságok a törvényt megszegve nyernek bizonyítékokat, az az egész eljárás érvénytelenségét vonja maga után.

  • Gyártott bizonyítékok: Az ilyen cselekedetek, amelyek a jogi rendszer manipulálására irányulnak, végzetes következményekkel járhatnak. Ha az ügyvéd és a bíró beleegyeznek ezekbe a játékokba, az eljárás színvonala drasztikusan csökken, és a jogi folyamat hitelessége is megkérdőjeleződik.

A jogi eljárás degradálása

A jogi eljárás egy kocsmai verekedés szintjére való degradálása nemcsak a felek, hanem az egész társadalom számára káros. Az igazságszolgáltatás célja, hogy tisztázza az igazságot, és megvédje az emberek jogait. Ha a bíró, az ügyvéd és a hatóságok nem tartják tiszteletben ezt a célt, akkor a jogi rendszer elveszíti legitimációját és a társadalom iránti felelősségét.

Etikai elvek hangsúlyozása

Ezért fontos, hogy a jogászok – és különösen az ügyvédek – etikai elveiket tartsák szem előtt, és ne csupán a törvények kijátszására összpontosítsanak. A jogászi hivatás célja az emberek védelme, az igazság keresése és a jogrendszer tisztelete. Az ilyen szemlélet segíthet abban, hogy a jogi rendszer ne csak jogi, hanem morális értelemben is fenntartható maradjon.

Egy ilyen diskurzus elindítása segíthet a közvélemény tudatosságának növelésében is, és hozzájárulhat ahhoz, hogy a jogi szakma felelősebb, etikusabb irányba fejlődjön.

Párduc vagy, esetleg kiscica?

2024.10.10. Thursday
A párduc odajön, lefekszik előttem és dorombol. A kiscica, pedig én adok neki enni, rám fúj, és fenyegetően emeli rám pici mancsát.
Ez nagyon találóan szemlélteti az alacsony önértékelés és a támadó viselkedés közötti kapcsolatot. A párduc példája azt mutatja, hogy a valódi erő és magabiztosság nem igényel fenyegetést vagy támadást, míg a kiscica viselkedése jól illusztrálja, hogyan reagálhat valaki félelemmel és védekezéssel, amikor bizonytalan és sebezhetőnek érzi magát.

Tovább

Bachelor Party

A házasság előtti partik, más néven leánybúcsúk és legénybúcsúk, vitatott témái

2024.10.07. kedd

 A házasság előtti partik lehetőséget adnak a barátokkal és családdal való találkozásra, amely erősíti a társas kötelékeket. Ez az időszak segíthet abban, hogy a pár közelebb kerüljön a szeretteikhez, barátaihoz, és közösen ünnepeljék az elkövetkező eseményt. A pár így elvonulhat a szervezési feladatok elől, és élvezheti a szórakozást, ami segíthet a feszültségek levezetésében. Sok esetben viszont nem erről szólnak ezek a partik.

Romboló hatások

Többször a házasság előtti partik alkoholfogyasztással és másféle szórakozással járnak, ami romboló hatással lehet. A túlfeszített bulik a házasság elköteleződését árnyékolhatják be, különösen, ha a viselkedés nem megfelelő. A partik során gyakran adódhatnak olyan helyzetek, amelyek konfliktusokhoz vezethetnek. Az ilyen események káros hatással lehetnek a pár kapcsolatára, ha nem kezelik megfelelően. A buli középpontjában álló ünneplés eltérítheti a figyelmet a házasság valódi értelméről és a jövőbeni kötelezettségekről. Egyesek számára a parti inkább a szórakozásról szólhat, mintsem a kapcsolat mélyebb értelmezéséről. Ha a bulin olyan dolgok történnek, amelyek nem felel meg a résztvevők elvárásainak, csalódottságot okoz, amely hosszú távon is befolyásolhatja a házasságot. Az elvárások és a valóság közötti eltérés feszültségeket generál.

Különböző kultúrák és szokások

A házasság előtti partik kultúránként változhatnak. Egyes kultúrákban a szokásos gyakorlat, míg másokban egyáltalán nem jellemző. Ezért fontos figyelembe venni a pár hátterét és azt, hogy mit jelentenek számukra ezek az események. Végső soron a házasság előtti partik előnyei és hátrányai a pár egyéni értékrendjétől és környezetétől függenek.

Ez egyébként valóban egy nagyon érdekes és összetett téma. A legénybúcsúk és leánybúcsúk sok esetben nemcsak a szórakozásról szólnak, hanem a párkapcsolatok határainak és normáinak teszteléséről is. A következőkben néhány fontos dolgot említek, amelyek körül érdemes elgondolkodni a megcsalás és a határok feszegetése kérdésében:

A megcsalás határai

Minden pár másként tolerálja a viselkedéseket. Néhányan elfogadhatónak tartanak egy bizonyos szintű flörtölést, míg mások ezt megcsalásnak tekintik. Az elvárások tisztázása a párkapcsolatban kulcsfontosságú, és a legénybúcsúk, leánybúcsúk során történő események komoly tesztet jelenthetnek ezen elvárások szempontjából. A túlzott alkoholfogyasztás gyakran megváltoztatja az emberek viselkedését, és így a határokat is. Ekkor sokan olyan döntéseket hoznak, amelyekkel másnap már nem feltétlenül tudnak azonosulni. Az ittas állapot sok esetben elmoshatja a határokat, ami a megcsalás határvonalának átlépéséhez vezethet. A barátok és a társaság is befolyásolja a viselkedést. Ha a csoport többi tagja kedvez  egyfajta szórakozásnak, könnyen elragadhatja a párt a pillanat varázsa, aminek következményei lehetnek. A csoport nyomás gyakran alááshatja a személyes értékeket és a kapcsolat határait.

A Házasság, mint érzelmi és gazdasági közösség

A házasság valóban sokkal inkább szól az érzelmi és gazdasági közösségről, mint a mértéktelen szórakozásról. Az egészséges kapcsolat alapja a kölcsönös tisztelet és a bizalom, amelyeket a legénybúcsú során történt események könnyen megkérdőjelezhetnek. A legénybúcsú, mint a házasság előtti ünneplés, ideális alkalom lehet a párkapcsolati határok megerősítésére is. A párok, akik nyíltan beszélnek a határaikról és az elvárásaikról, valószínűleg kevesebb feszültséget élnek át a buli során, mivel mindkét fél tudja, mi számít elfogadhatónak, és mi nem. Azok a legénybúcsúk, ahol a viselkedés túllépi a határokat, hosszú távon feszültséget okozhatnak a házasságban. Az ilyen élmények említése, vagy akár a bennük résztvevők érzelmi reakciói később komoly problémákat generálhatnak a párkapcsolatban. Tehát a legénybúcsúk és leánybúcsúk sokkal többet jelentenek, mint csupán szórakozást; ezek az események komoly próbatételt jelentenek a párkapcsolatok számára. A partikon való részvétel lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők megismerjék a saját határaikat, és tükröt tartsanak a kapcsolataik előtt. A nyílt kommunikáció és a kölcsönös tisztelet kulcsfontosságú a jövőbeli konfliktusok elkerülésében, így ezek a partik akár erősíthetik is a párkapcsolatokat, ha jól kezelik őket.

Van egy nagyon fontos és érzékeny téma. A házasság előtti partik során megjelenő viselkedésminták, különösen a megalázás és a flörtölés, mély hatással lehetnek a párkapcsolatokra. A következő aspektusokat érdemes figyelembe venni a kérdésed kapcsán:

A megalázás hatásai

A megalázás komolyan alááshatja az érintett fél önbecsülését. Ha valaki szándékosan megalázza a másikat, az nemcsak az adott pillanatban okoz fájdalmat, hanem hosszú távon is hatással lehet a bizalomra. Az ilyen élmények hozzájárulhatnak a kapcsolat gyengüléséhez. A legénybúcsú, leánybúcsú olyan környezet, ahol a korlátok és a társadalmi normák hajlamosak lazulni. Ha a megalázó viselkedés a buli során megjelenik, az felvetheti a kérdést, hogy a párkapcsolat dinamikája mennyire egészséges. Az ilyen viselkedés lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők megnézzék, milyen problémák rejtőznek a kapcsolatukban. Ahogy említetted, egy ilyen esemény akár figyelmeztetés is lehet. Ha a házasság előtt valaki megalázza a másikat, az komoly jele lehet annak, hogy a kapcsolatban alapvető problémák vannak. Ez lehet egy alkalom a mélyebb beszélgetésekre, ahol a pár felfedezheti, hogy miért történt a megalázás, és hogyan lehet elkerülni a hasonló helyzeteket a jövőben.

Az esemény utáni nyílt párbeszéd kulcsfontosságú. Ha a pár képes megbeszélni az érzéseiket és a megalázás hatását, az segíthet a kapcsolati feszültségek kezelésében. A kommunikáció lehetőséget ad arra, hogy mindkét fél kifejezze a félelmeit és a sérelmeit.

A párnak érdemes tisztázni a határokat, és megbeszélni, mi számít elfogadhatónak és mi nem. Az ilyen helyzetek rávilágíthatnak arra, hogy a jövőben mi az, amit mindkét fél tolerálni tud. A megalázó esemény lehetőséget ad a párnak arra, hogy átgondolja a kapcsolatukat és az érzelmi kötelékeiket. Ez az önvizsgálat segíthet a jövőbeli problémák megelőzésében és a kapcsolati dinamikák javításában.

A féltékenység egy nagyon összetett és sokszor destruktív érzelem, amely számos kapcsolati problémához vezethet. A legénybúcsúk és leánybúcsúk során, ahol a szórakozás és a korlátok lazulnak, a féltékenység még inkább felnagyíthatja a már meglévő feszültségeket. A következőkben néhány szempontot említek, amelyek a féltékenység figyelmeztető jelként való értelmezésével kapcsolatosak:

 

A féltékenység egy nagyon összetett és sokszor destruktív érzelem, amely számos kapcsolati problémához vezethet. A legénybúcsúk és leánybúcsúk során, ahol a szórakozás és a korlátok lazulnak, a féltékenység még inkább felnagyíthatja a már meglévő feszültségeket. A következőkben néhány szempontot említek, amelyek a féltékenység figyelmeztető jelként való értelmezésével kapcsolatosak:

A Féltékenység megnyilvánulásai

Amikor valaki túlzottan féltékeny, az a párkapcsolat egészséges dinamikáját rombolhatja. A féltékeny reakciók gyakran a bizalom hiányából erednek, ami hosszú távon feszültséget és konfliktusokat szülhet. Az ilyen viselkedés sokszor erőszakos formát ölt, és súlyosan befolyásolhatja a kapcsolatot. A legénybúcsúkon a szórakozás és az alkoholfogyasztás gyakran hozzájárul a feszültség fokozódásához. Ha a féltékeny fél nem tudja kezelni a helyzetet, előfordulhat, hogy túlreagálja a barátok flörtölését vagy viccelődését. Ez a viselkedés a párkapcsolatra is hatással van. A féltékenység megnyilvánulása a kapcsolatban sok esetben azt jelzi, hogy mélyebb, megoldásra váró problémák állnak a háttérben. Ez lehet a bizalom hiánya, az önbecsülés alacsony szintje vagy korábbi tapasztalatok következménye. A féltékeny viselkedés így figyelmeztetés lehet arra, hogy a párnak foglalkoznia kell a kapcsolat dinamikájával.

Az ilyen helyzetek lehetőséget adnak a pár számára, hogy nyíltan megbeszéljék érzéseiket. Ha a féltékeny fél ki meri mondani a félelmeit, az segíthet a problémák kezelésében. A párnak érdemes párbeszédet folytatnia arról, mi váltja ki a féltékenységet, és hogyan tudják közösen kezelni ezeket a helyzeteket. A féltékenység elősegítheti a határok tisztázását is. A párok, akik nyíltan beszélnek a határaikról és az elvárásaikról, valószínűleg jobban tudják kezelni a féltékenység érzését. Ezzel a megbeszéléssel csökkenthetik a feszültséget és erősíthetik a bizalmat. A féltékeny félnek érdemes mélyebben megértenie saját érzéseit. A féltékenység gyakran belső bizonytalanságokra vezethető vissza, és az önismeret segíthet a problémák kezelésében. A párnak fontos, hogy támogassák egymást a nehéz időszakokban. Az együttérzés és a bizalom erősítése hozzájárulhat a féltékenység csökkentéséhez és a kapcsolat erősítéséhez.

Ha a megalázás vagy a féltékenység megjelenik egy párkapcsolatban, az nem feltétlenül jelenti a kapcsolat végét, hanem inkább egy figyelmeztető jel, hogy mélyebb problémák állhatnak a háttérben. A megalázó vagy féltékeny helyzetek gyakran a kommunikáció hiányából fakadnak. Érdemes nyíltan beszélni az érzésekről, hogy mindkét fél megérthesse a másik álláspontját. Fontos, hogy mindkét fél megpróbálja megérteni a másik érzéseit. Az empátia segíthet csökkenteni a feszültséget és közelebb hozhatja a feleket egymáshoz.

Párterápia: Amennyiben a helyzet nem javul, vagy ha a felek nem tudnak közösen megbirkózni a nehézségekkel, érdemes szakemberhez fordulni. A párterápia segíthet a problémák mélyebb feltárásában és megoldásában. A felek külön-külön is részt vehetnek terápiás foglalkozásokon, hogy saját érzéseiket és problémáikat jobban megértsék. A párnak közösen kell dolgoznia a kapcsolat megerősítésén. A közös célok kitűzése segíthet abban, hogy mindkét fél érezze a felelősséget a kapcsolat iránt. Fontos, hogy a pár új, pozitív élményeket hozzon létre együtt, amelyek segíthetnek visszaállítani a bizalmat és a közelséget.

Lépjünk túl a partik világán, és nézzünk bele pár szóval a párkeresés rögös útjaiba is pár szóval. A cikk írása közben kaptam két randi videó ajánlást. Mind a kettőben megjelent a "red flag", mint jelenség.

Mostanában egyébként van egy "red flag" jelenség, amely hajlamos túlzásba vinni a mai párkeresési világban a követelményeinket. Természetesen fontos, hogy bizonyos "red flag" jeleket komolyan vegyünk – például bántalmazás, manipuláció vagy komoly tiszteletlenség –, de gyakran az emberek olyan dolgokat is túlságosan felnagyítanak, amelyek valójában megoldhatóak lennének.

Az, hogy valakinek éppen szerelőnél van a kocsija, vagy hogy egy randin nem teljesen úgy viselkedik, ahogy elvárták volna, még nem feltétlenül kellene a kapcsolat kizáró oka legyen. A "red flag"-ek túlzott használata egyfajta tökéletességre való törekvést tükröz, amit a modern társkereső világ sokszor elősegít, különösen a közösségi média és platformok hatására. Sokan gyorsan ítélnek, mert elvárják, hogy a leendő partner már az első pillanattól kezdve minden szempontból hibátlan legyen.

Miért érdemes megpróbálni dolgozni a problémákon?

Minden kapcsolatban vannak nehézségek, kisebb-nagyobb kompromisszumok. Ha valaki azonnal "red flagezi" a másikat egy apró kellemetlenség miatt, akkor elszalaszthat egy ígéretes kapcsolatot. Sok esetben a kapcsolati problémák egyszerű kommunikációval megoldhatóak lennének. Ha például a lány problémásnak találja, hogy a srác autó nélkül érkezett, akkor erről beszélni kellene, nem pedig azonnal leírni a srácot.

A társadalmi normák és a közösségi média által táplált ideálok sokszor irreális elvárásokat teremtenek, amelyeknek senki nem tud megfelelni. Sokan inkább a kapcsolat lehetőségét sem adják meg, mert ezek a normák befolyásolják a döntéseiket. Ahogy említetted, a terapeuta valóban nem oldhat meg minden problémát, de nagyon sok esetben segíthet a reális elvárások kialakításában, a múltbeli sérelmek feldolgozásában és a kapcsolatok egészségesebbé tételében. Az ilyen helyzetekben, amikor valaki folyamatosan kudarcba fulladó randikról számol be, lehet, hogy egy terapeuta segíthetne feltárni azokat a rejtett mintákat, amelyek újra és újra megismétlődnek.

A YouTube-os jelenség

A több száz sikertelen randit dokumentáló emberek gyakran arra használják ezeket a videókat, hogy kifejezzék frusztrációikat és humoros vagy ironikus módon felhívják a figyelmet az általuk érzékelt problémákra. De ha valaki ennyi kudarcot él át, érdemes lehet szakember segítségét kérni, mert lehetséges, hogy az okok mélyebben gyökereznek: lehet, hogy túl magas elvárásai vannak, vagy rejtett bizonytalanságok, el nem ismert félelmek határozzák meg a randizási stílusát. Összességében, ha a "red flageket" mindig azonnal komoly akadályként kezeljük, akkor nagyon sok ígéretes kapcsolatot elszalaszthatunk. A párkapcsolatokban, csakúgy, mint más élethelyzetekben, a rugalmasság, a kommunikáció és az empátia döntő szerepet játszik abban, hogy valódi, tartós kötődések alakuljanak ki.

 

Új állást szerezni az IT üzemeltetésben

2024.10.06. vasárnap

Egy videóban egy hölgy példálózott ismerősével, aki elvesztette állását, mint IT területen rendszerüzemeltető, egy multinacionális cégnél. Segédmunkát vállalt 12-14 órában, így jövedelme nem csökkent jelentősen, és folyamatos álláskeresés után, nem telt el egy év sem, és még magasabb pozícióba került, mint előtte volt. Középszintű pozícióban szűnt meg az állása, de egy év alatt magasabb, senior pozíciót sikerült találnia

Biztos lehet rá példa, de nem jellemző. IT területen pár hónap kihagyás is jelentős tudásveszteséget jelenthet, különösen üzemeltetés területén, amelyet pótolni is nehéz. Különösen nehéz, ha valaki 12-14 órát dolgozik naponta, mert akkor 15-16 órát távol van otthonról. A maradék időben kell tanulni, és pihenni is, amely nagyon megterhelő lehet. De nézzük meg részletesen a témát.

  1. Ágazat-specifikus kihívások

Az IT területe nagyon gyorsan változik. Ha valaki hosszabb időt tölt a szektoron kívül, valóban hátrányba kerülhet, mert az új technológiák, eszközök és szoftverek rendkívül gyorsan fejlődnek. Az IT-ben egy-egy év kihagyás is komoly hátrányt jelenthet, különösen a legújabb technológiák, mint például a felhőalapú megoldások, virtualizáció vagy a biztonsági rendszerek terén.

Az említett problémák, mint a vállalati környezet hiánya, a virtualizációs platformok (pl. VMware NSX) nehézkes megszerzése, és az ezekhez szükséges hardverek beszerzése valóságos gondok. Egyetértek azzal, hogy szinte lehetetlen ezeket otthoni környezetben pontosan szimulálni. Egy senior IT-szakembernek hozzáférnie kell azokhoz az eszközökhöz, amelyeket a vállalatok használnak, és ez nem egyszerűen oldható meg munkahely nélkül.

  1. Munka-tanulás egyensúly

Egy 12-14 órás fizikai munka után, amit még utazás is kiegészít, szinte lehetetlen napi 5-6 órát tanulni, különösen akkor, ha komplex technológiai rendszerekben kellene elmélyedni. Az IT-ben dolgozók számára a folyamatos tanulás kulcsfontosságú, de a fizikai és mentális energia nem végtelen. Egy hosszú munkanap után koncentrálni és új technológiákat elsajátítani szinte emberfeletti erőfeszítést igényelne.

  1. Karrier-lépések és visszalépés

Az is reális, hogy ha valaki hosszabb ideig szektoron kívüli munkát végez, az újra belépéskor junior pozíciókban találja magát, függetlenül az előző senior státuszától. Ennek egyik oka a technológiai lemaradás, a másik pedig az, hogy a munkáltatók gyakran előnyben részesítik azokat, akik frissen tudással rendelkeznek, dolgoznak a területen, nem pedig azokat, akik több hónapja vagy éve nem aktívak.

A 10 - 12 hónap kihagyás nem tűnik soknak, de az IT világában ennyi idő is jelentős lehet, és mindent újra kell tanulni. Így még ha valaki be is tud kerülni egy junior pozícióba, hosszú út vezet vissza a korábbi szintre.

  1. A "túlzott" egyszerűsítés veszélye

A gondolat talán inspiráló lehet egy általános szemléletmódhoz, de az IT-t egy kalap alá venni más iparágakkal, ahol nem szükséges ilyen gyorsan fejlődni és naprakésznek maradni, problematikus. Nem minden szektorban lehet könnyen váltani egyik területről a másikra anélkül, hogy a karrier komoly kárt ne szenvedne. Az IT világában egy ilyen egyszerű "visszatérés" sokkal bonyolultabb, különösen senior pozíciók esetében.

Mit tehetsz ebben a helyzetben?

  1. Fókuszálj a releváns képességek fenntartására – Amennyiben lehetőséged van, próbálj meg legalább néhány órát hetente aktívan fenntartani a releváns technológiai ismereteidet. Ha nem tudsz vállalati környezetet szimulálni, próbáld ki az ingyenes vagy alacsony költségű online szimulációkat, amik megközelítik a valós vállalati környezetet. Lehet, hogy nem tökéletesek, de jobb, mint teljesen kihagyni a technológiai fejlődést.
  2. Törekedj rugalmasabb munkakörökre – Amikor állást keresel, akár ideiglenesen, keress olyan lehetőségeket, amelyek valamilyen szinten kapcsolódnak az IT-hez. Ezek lehetnek kisebb, alacsonyabb szintű pozíciók, de legalább a szektoron belül maradsz.
  3. Tanulás és munka egyensúlya – Ha mégis fizikai munkát kell vállalnod, fontos lesz egy olyan ritmust találni, ahol a tanulásra valós időt és energiát tudsz fordítani, különben az IT-ben való visszatérés még nehezebbé válik.
  • Összességében a helyzet, teljesen reális, és a példa itt túlzottan egyszerűsített. Az IT-ben a folyamatos jelenlét és fejlődés kulcsfontosságú, és ennek megszakadása jelentős nehézségekkel járhat a karrier újraindításakor.
  • Az asztali operációs rendszerek, mint a Windows 10, sok szempontból alapvető játékszernek tűnnek a vállalati rendszerekhez képest. Egy professzionális IT-szakember számára az otthoni használatra szánt megoldások egyszerűbbek, és nem igazán adnak megfelelő képet a komplex vállalati környezetről. Ugyanakkor az, hogy még a Windows 10-11 is gyorsan változik a frissítésekkel, jól mutatja, mennyire nehéz lépést tartani a technológiai fejlődéssel.
  • A nagy frissítések miatt az ismerős rendszer is idegennek tűnhet néhány hónap távlatában. Ez különösen akkor problematikus, ha valaki szakértői szinten szeretne naprakész maradni. Egy asztali gép használata valóban jó kiindulópont lehet az alapok karbantartásához, de a komplex vállalati rendszerek sokkal nagyobb kihívást jelentenek. A Windows otthoni verziója például nem tartalmazza a szerveroldali, virtualizációs, biztonsági megoldásokat, amikkel egy vállalati IT-szakembernek napi szinten kell dolgoznia. Ezért az otthoni tanulási környezet sok esetben nem ad elég mély ismeretet ahhoz, hogy valaki professzionális szinten maradjon, különösen a VMware NSX vagy más hasonló rendszerek tekintetében. (A VMware NSX egy fejlett, vállalati szintű hálózati virtualizációs platform, amely lehetővé teszi a hálózati infrastruktúra rugalmas és skálázható kezelését. Bár költséges és gyakran a nagyvállalati szegmens számára elérhető, professzionális szinten nyújt megoldásokat a hálózati biztonság, automatizáció és rugalmasság terén. Segítségével a hálózati szolgáltatások - mint például a tűzfalak, routerek és kapcsolók - szoftveresen definiálhatók és irányíthatók, függetlenül a fizikai infrastruktúrától.)                                                                                                                            
  • A Windows gyors változásai azt is megmutatják, hogy egy IT-szakembernek folyamatosan résen kell lennie, különben gyorsan elavulhat a tudása. De az asztali operációs rendszerek korlátait jól látható: ezek csak a felhasználói felületek, és ha az ember vállalati rendszerekkel szeretne dolgozni, akkor az otthoni megoldások legfeljebb csak az alapszintű gyakorlat fenntartására elegendőek.                                                                                                                                                                
  • Egyetértek azzal, hogy amíg valaki nincs közvetlenül vállalati környezetben, nehéz felzárkózni, és egy desktop gép sosem fogja pótolni a vállalati infrastruktúra összetettségét, ahol minden elem – a biztonság, a virtualizáció, a felhőszolgáltatások – szorosan összefüggnek. Az igazi kihívás az, hogy ezeknek az összetett rendszereknek a működését gyakorlatban kell megtapasztalni, amihez hozzáférés kell azokhoz az eszközökhöz, amelyek otthoni körülmények között nem elérhetők.                                                                                                                                                                                                    
  • Csak egy apró példát hozva, egy multinacionális cég vállalatai egy közös világhálózaton vannak, Ezek VPN-en vannak összekapcsolva leginkább. Itt beszélhetünk helyi szinten 15 - 20, de néha sokkal több szerver alkalmazásról, amely esetleg a Windows Server 2012 R2 - től a Windows Server 2022 Datacenter - ig, mindent ismerni kell, és nem a felhasználói felületekről beszélek, hanem a nem látható dolgokról.                                                                                                                                            
  • De havi szinten kellhet integrálni egy SDWAN - t, egy Azure küllős hálózati topológiákkal például.                                                                                                                                       
  • A legújabb POE-s Cisco switcheket kell felkonfigurálni, illetve előbb üzembehelyezni. Most kerestem rá az egyik nagyvállalati sokat tudó switchre, és az ára 29 millió forint. Tehát van rajta felelősség.  Ezekből a berendezésekból egy magyarországi képviseletnél akár 30 - 50 db is lehet.                                                                                                                                                                     

A fizikia szerverek hasonló áruak, és a konfigurálásukban ejtett hiba akár 10 vagy 100 milliós adat károkat is okozhatna, de ügyes szakemberek sok munkaórája ebből meg fog menteni valamennyit egy tévedés esetén. Örülni akkor sem fognak. Itt a RAID rendszerek ismerete is kevés, mert készség szinten kell lennie a szakembernek, hogy valaki bátran konfiguráljon, vagy adatot állítson vissza.

Egy egyszerű példát hozok. Van egy asztali gépünk, és olyan dolgokra használják, hogy nincs mindig hálózaton, védelmi szempontból. Van két meghajtó, amelyek tükrözve vannak, így védve az adatvesztést. Tönkremegy az egyik meghajtó, majd az IT-s kicseréli. De valamit rosszul konfigurál, mert ezek csak szoftveres rendszerek, védtelenek bizonyos hibák ellen. Történni pedig az történik, hogy az új meghajtó üres tartalmát ráírja a régi meghajtóra, megsemmisítve az összes adatot. Nagyon tömören próbáltam érzékeltetni a problémákat, de egy hosszú több oldalas cikkben ezt érthetőbben is ki lehet fejteni.

Természetesen ez, amit itt leírtam egy nézőpont. Ha valakinek más a vélemyénye, maghallgatom. 

 

 Üdv,

Szocio Guy

Házasságon Kívüli Kapcsolat

2024.10.04. péntek

Bevillanás

A legtökéletesebb kapcsolatban él az ember. Boldogságban telnek a napok, majd a hétköznapok unalmassá válnak. Minden megy a maga szép kis útján, amikor egyszer csak megjelenik valaki az életében. Ezt a jelenlétet nem veszed észre azonnal, de jó érzés, hogy valaki megtöri a szürkeséget. Egy kedves kolléga, egy különleges ügyfél. Még boldogan meséled otthon az új tapasztalatokat. Majd egy nap, munka miatt, újra találkoztok. Most ránézel, és hirtelen észreveszed az egészet. Érdekes véleménye van a világról. Még soha nem gondolkodtam ezen. Majd az új perspektívák még inkább magukkal ragadnak. Jaj, nincs több idő. Mikor folytatjuk? Rápillantasz az alakjára szégyenlősen. Nem tökéletes, és ez benne valami megfoghatatlanul csábító. Elhessegeted a gondolatot. Elfelejted. 

Egy pillanatnyi izgalom. Ez még nem jelent hűtlenséget. 

Statisztikák

  • A házas nők körülbelül 10-15%-a számol be arról, hogy élete során legalább egyszer megcsalta párját, míg a férfiak 20-25%-a ismeri be hűtlenségét.                                                                                                        
  • Okok között szerepel, amikor egy pár gyermeket vállal, azt a figyelmet és az energiát jelentősen átcsoportosítja, ami a szülők közötti kapcsolatra is hatással van. A nők gyakran a gyermekek igényeire összpontosítanak, ami miatt a férjek úgy érezhetik, hogy háttérbe szorultak, és feleslegesnek érezhetik magukat. Ez a feszültség a kapcsolatban súlyosbíthatja a hűtlenség kockázatát.

  • Az érzelmi eltávolodás, amely a gyermekek születése után sok pár esetében megjelenik, gyakran a férfiak menekülő magatartásának is köszönhető. Ha a férfi úgy érzi, hogy nem tud segíteni a nőnek a gyermeknevelésben, elfordul, amely növeli a női csalódást és a kapcsolatban lévő érzelmi távolságot.

  • A megszokás, mint hűtlenségi ok, egy valós és fontos tényező. Egy idő után a nő, vagy a férfi csupán egy házastárssá válik, és ez gondot okozhat, mert elsősorban nőnek illetve férfinek kell lennie ahhoz, hogy házastárs lehessen. Ez a csapda, egy paradoxonhoz hasonlít.

  • Nincs benne a tudományos írásokban, de előfordul, hogy valaki úgy érzi, hogy rátalált valakire, akit egész életében keresett. Sokszor a valóság nem igazolja az érzéseket, és egy házasságon kívüli kapcsolattá válik csupán a viszony. Ha beigazolódik, akkor ez már egy másik témakörben tárgyalhatjuk, mert az nem házasságon kívüli kapcsolattá válik, hanem egy válást idézhet elő. Nagyon ritkán viszont, egy ilyen kapcsolat végig kísérhet egy életet, mint házasságon kívüli kapcsolat.

  • Tényező, és nem elhanyagolható szempont még a statisztikák szerint, a kihívás, vagy izgalom  keresése.                                                                  

Tovább

A Larysa Név Eredete

2024.10.03. csütörtök

A Larysa név görög eredetű. A név egyik lehetséges eredete a görög "Larisa" név, amely egy ókori görög város nevéből származik. Larisa Thesszáliában, Görögországban található, és egy régi mitológiai alakhoz is kötődik: Larisza egy nimfa volt, akinek a neve a görög "citadella" vagy "erőd" szóból eredhet.

A név másik lehetséges eredete a latin nyelvből is származhat, ami egy korábbi görög hatásra utalna. A Larysa név különböző formákban, például Larisa, Larissa vagy Laryssa, számos kultúrában előfordul, de alapvetően görög gyökerekkel rendelkezik.

A mitológiai Larisa, aki nimfa volt, szintén valószínűleg erről a városról kapta a nevét. A görög mitológiában gyakran előfordul, hogy nimfák, istennők vagy más mitikus lények földrajzi helyekről kapják a nevüket. Larisa esetében ez a kapcsolat megerősíti a név városhoz és az "erődhöz" való kötődését.

Tehát a név jelentése szorosan összefügg a várossal, amelyről elnevezték, és ezen keresztül kapcsolódik az erődhöz vagy citadellához.

A Larysa név leginkább ukrán és orosz területeken fordul ma elő, és ott széles körben használt név. Becézése Lara. A görög eredete miatt azonban Görögországban is létezik még, bár ott ritkábban találkozni vele.

Az a magyarázat, hogy a Larissza név "csillagot" vagy "ragyogót" jelentene, nem tartozik az elfogadott, történelmileg alátámasztott eredetek közé.

Ez az alternatív jelentés inkább egy modern vagy metaforikus értelmezés lehet, ami esetleg a név hangzásához, vagy a név viselőjéhez kapcsolódó személyes asszociációk révén született. Néha az ilyen jelentésváltozások a népszerűség, a divat, vagy az adott nyelvi kultúra hatására jelennek meg, de nincs alapjuk a név eredeti görög gyökerében. A "csillag" vagy "ragyogó" jelentés inkább más nevekkel, mint például az "Astra" vagy a "Stella" kapcsolódik.

Összességében a "csillag" jelentés inkább tévedés vagy költői túlzás lehet a névmagyarázatok között.

Több híres nő is viseli a Larysa nevet, különösen az ukrán és orosz kultúrákban. Íme néhány ismert személy:

  1. Larysa Kosach-Kvitka (írói neve: Lesya Ukrainka) – Az egyik legismertebb ukrán költőnő, író és fordító. Ő az ukrán irodalom egyik legnagyobb alakja, műveiben gyakran foglalkozott a szabadság, az igazság és a társadalmi kérdések témáival.

  2. Larysa Harapyn – Ukrán-kanadai televíziós személyiség és újságíró. A kanadai médiában dolgozik, és sokan ismerik az ukrán közösségekben.

  3. Larysa Semyonovna Latynina – Szovjet tornász, aki a modern olimpiai történelem egyik legsikeresebb sportolója. 1956 és 1964 között 18 olimpiai érmet szerzett, ebből 9 aranyat, így ő az egyik legtöbb érmet nyert olimpikon.

  4. Larysa Pautianina – Fehérorosz sífutó, aki a Szovjetunió felbomlása után is sikeresen versenyzett nemzetközi versenyeken.

 

Lesya Ukrainka — W. Whitman Books

Larysa Kosach, írói nevén: Lesya Ukrainka

 

Ezek a nők különböző területeken — irodalom, újságírás, sport — értek el kiemelkedő eredményeket, és mindegyikük hozzájárult saját kulturális közösségéhez és a nemzetközi elismeréshez.

Magyarországon a Larysa név (vagy annak változatai, mint a Larissza) valóban ritka névnek számít. Míg a szláv országokban, mint Ukrajna vagy Oroszország, viszonylag gyakori, Magyarországon sokkal kevesebben választják ezt a nevet. A magyar névadási szokások inkább a hagyományos magyar vagy latin, illetve nyugat-európai eredetű nevekhez kötődnek.

Elképzelhető, hogy ha valaki mégis ezt a nevet választja Magyarországon, akkor valamilyen szláv, orosz vagy ukrán kulturális kötődés állhat mögötte, de az átlagos névadási statisztikákban a Larysa név valóban ritkán fordul elő.

Üdv,

Szocio Guy

 

Gondolatkísérlet: Jézus, és Kleopátra

2024.10.01. kedd

Érdekes gondolat, hogy Jézus és Kleopátra találkozzanak. Míg soha nem történt meg, a feltételezés lehetőséget ad egy izgalmas "mi lett volna, ha?" forgatókönyv kidolgozására. Nézzük meg, hogyan kapcsolódhatnak egymáshoz, és mik lennének a közös vonásaik, valamint a különbségeik. Időben hasonló korban éltek, alig 45-55 év volt közöttük. 

Közös vonások

1. Karizmatikus vezetők: Mind Jézus, mind Kleopátra erőteljesen befolyásolta követőiket, bár más területeken. Jézus spirituális vezetőként vonzotta az embereket, míg Kleopátra politikai stratéga és egy birodalom királynője volt, aki nem csak szépsége, hanem intellektusa miatt is híres volt. Mindketten kiváló kommunikátorok és befolyásolók voltak.

2. Kulturális kereszteződések: Kleopátra Egyiptom királynője volt, de görög-makedón származású, és szoros kapcsolatokat ápolt a római birodalommal. Jézus Palesztinában élt, egy olyan területen, amely szintén a római fennhatóság alatt állt, és ahol különböző kultúrák találkoztak. Így mindketten olyan társadalmi-kulturális környezetben mozogtak, ahol több civilizáció hatása érződött.

3. Politikai és hatalmi rendszerek árnyékában: Kleopátra a Római Birodalom nagy játékosaihoz kapcsolódott, mint Julius Caesar és Marcus Antonius. Jézus is a római fennhatóság alatt élt, és Pilátus prefektus ítélkezett fölötte. Bár Jézus és Kleopátra teljesen másként viszonyultak a rómaiakhoz, mindkettejük sorsa összekapcsolódott a római hatalommal.

Különbségek

1. Célok és eszközök: Jézus tanításai spirituálisak voltak, a szeretetre, megbocsátásra, szegénységre és alázatra épültek. Kleopátra viszont egy birodalom politikai vezetőjeként erőt, befolyást és hatalmat keresett, hogy megvédje Egyiptom függetlenségét a római hódítóktól. Kleopátra diplomáciát, szövetségeket és szerelmi kapcsolatokat használt céljai elérése érdekében, míg Jézus az Isten országának eljövetelét hirdette.

2. Vallási kontextus: Jézus a zsidó vallás talaján állva új irányt mutatott, a szeretet, az erkölcs, és a spirituális megújulás eszméjével. Kleopátra viszont egy teljesen más vallási és kulturális környezetből érkezett, Egyiptom királynőjeként a hagyományos egyiptomi isteneket tisztelte, de a hellenizmus is erősen hatott rá. Így egy találkozás esetén a vallási különbségek jelentős témát képezhetnének.

3. Az örökségük: Jézus halála után követői milliókat vonzottak, és a kereszténység lett a világ egyik legnagyobb vallása. Kleopátra öröksége inkább a politikai és személyes karizmáján alapult, bár halála után Egyiptom elvesztette függetlenségét és római provincia lett. Tehát míg Jézus öröksége spirituális, Kleopátráé inkább politikai és kulturális volt.

Találkozásuk esélyei és következményei

A történelmi találkozás esélye ugyan kicsi, hiszen Jézus szegény környezetben élt, Kleopátra pedig egy birodalom uralkodója volt, de ha mégis összefutottak volna, az több szempontból is izgalmas lenne. Feltételezve, hogy az a néhány évtized eltűnik közöttük. 

  1. Politikai hatás: Kleopátra biztosan figyelmes lett volna Jézusra, ha hall róla, különösen, mivel Jézus követői növekvő számban jelentek meg. Kleopátra politikai szempontból próbálta volna kiaknázni Jézus karizmáját és népszerűségét?

  2. Spirituális eszmecsere: Lehetőség nyílt volna arra, hogy két egészen eltérő világkép ütközzön. Jézus tanításai Kleopátrában bizonyára szokatlan gondolatokat ébresztettek volna, különösen, mivel ő egy pragmatikus uralkodó volt, aki politikai erőre támaszkodott, míg Jézus a szellemi újjászületésre.

  3. Kleopátra megmentése: Ha Kleopátra találkozott volna Jézussal az ő halála előtt (i.e. 30-ban), lehetséges, hogy Jézus üzenetei elgondolkodtatták volna. A politikai játszmák helyett a spirituális megváltás kérdéseivel szembesülhetett volna, és talán másképp dönt élete végén. 

  4. Egy fontos párhuzam Jézus és Kleopátra között: bár mindketten elbuktak a világ szemében, haláluk hosszú távon győzelmet hozott az ellenségeikkel szemben, és erkölcsi győzelmet arattak. Vizsgáljuk meg ezt a szempontot részletesebben.

Jézus erkölcsi győzelme

Jézus halála látszólag vereség volt. A rómaiak keresztre feszítették, és a zsidó vallási vezetők is elutasították őt. A tanítványai egy időre szétszéledtek, és a világ számára úgy tűnt, hogy Jézus küldetése kudarcba fulladt. Azonban halálával olyan erkölcsi győzelmet aratott, amely meghatározta a kereszténység történelmét.

  • Bűntelen élet: Jézus erkölcsileg tisztán halt meg. Semmilyen bűnt nem találtak benne, még a rómaiak is elismerték ártatlanságát (Pilátus kezet mosott). Halála az emberiség megváltásának szimbóluma lett, és az erkölcsi áldozat példaképe maradt.
  • Győzelem az elnyomás felett: Bár fizikailag elpusztították, a római birodalom és a zsidó vallási intézmény nem tudta megsemmisíteni a tanításait. Sőt, halálával Jézus tanai csak erősödtek, és az elnyomó erők erkölcsileg alulmaradtak.
  • Hosszú távú hatás: Jézus halála olyan erkölcsi győzelem volt, amely a római birodalomra is hatással volt, hiszen évszázadokon belül a kereszténység Róma hivatalos vallásává vált. Az általa képviselt erkölcsi eszmék örökérvényűek maradtak, és a birodalom, amely keresztre feszítette őt, végül elbukott.

Kleopátra erkölcsi győzelme

Kleopátra halála szintén úgy tűnt, mint egy politikai vereség. Miután Antonius vereséget szenvedett Octavianustól, és Egyiptom elveszítette függetlenségét, Kleopátra elkerülte a római diadalmenet megaláztatását öngyilkossága által. Ez a halál azonban messze több volt, mint egy menekülés a vereségtől.

  • Büszkeség és szuverenitás: Kleopátra halála egyben tiltakozás volt Róma ellen. Nem engedte meg, hogy Octavianus diadalmenetben mutogassa őt, mint egy legyőzött uralkodót. Halálával megőrizte méltóságát, és bár politikailag vesztett, erkölcsi győzelmet aratott: nem hódolt meg a hódító előtt.
  • A legendává válás: Kleopátra halálával azonnal legendává vált. Nemcsak Egyiptom utolsó fáraójaként maradt fenn az emlékezetben, hanem egy olyan nőként is, aki intelligenciájával, karizmájával és méltóságával ellenállt a rómaiaknak. Bár Róma győzedelmeskedett, az öröksége fennmaradt, és ő lett a nők erejének és bátorságának szimbóluma.
  • Hosszú távú hatás: Kleopátra halála nem tette Egyiptomot római provinciává a legyőzésével, hanem elindította Egyiptom mítoszának újraértelmezését. Ő volt az utolsó uralkodó, aki Egyiptomot független államként képviselte, és a római birodalom, amely elnyelte az országot, végül elbukott, míg Kleopátra öröksége tovább él a kultúrában. Kleopátra és Jézus empátiája nagyon fontos vonásuk volt, különösen az adott korszakban, amikor az empátia ritka vezetői tulajdonság volt. Ez a jellemző mindkettőjük személyiségének és vezetői stílusának lényeges része, amely kiemeli őket a történelmi szereplők közül.

Kleopátra empátiája

Kleopátra híres volt intelligenciájáról, politikai tehetségéről, és arról, hogy képes volt saját népének érdekeit szem előtt tartani még akkor is, amikor Róma fenyegette Egyiptomot. Az empátia, amelyet népe iránt mutatott, különösen kiemelkedő, mert az ókori világban a vezetők gyakran csak hatalmi játszmáikra koncentráltak, és kevés figyelmet fordítottak a népükre. Kleopátra azonban:

  • A nép iránti elkötelezettség: Annak ellenére, hogy külsőleg a hatalomért és politikai túlélésért küzdött, Kleopátra mélyen elkötelezett volt Egyiptom jóléte iránt. Sok történelmi forrás említi, hogy gondoskodott arról, hogy Egyiptom gazdasága és kultúrája virágzó maradjon, miközben a római hódítás fenyegette az országot.

  • Gazdasági stabilitás: Kleopátra nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy Egyiptom gazdasági stabilitását megőrizze. Az éhínségek idején élelmet biztosított népének, és kereskedelmi kapcsolatokkal erősítette meg az országot. Ez azt mutatja, hogy nem csak a politikai hatalom érdekelte, hanem a népének jóléte is.

  • Emberi kapcsolatai: Kleopátra empátiája nemcsak a népe iránt mutatkozott meg, hanem személyes kapcsolataiban is, beleértve a Julius Caesarral és Marcus Antoniusszal való szövetségét. Az ő esetében az empátia része volt politikai eszköztárának is, hiszen felismerte, hogy az emberekre való érzelmi hatás milyen fontos politikai eszköz lehet.

Jézus, mint az empátia megtestesítője

Jézus életében és tanításaiban az empátia és az önfeláldozás központi szerepet játszott. Ő nem csupán egy karizmatikus vallási vezető volt, hanem maga az empátia megtestesítője. Ezt több módon is kifejezésre juttatta:

  • Szegények és elnyomottak iránti szeretet: Jézus különös figyelmet fordított a társadalom legszegényebb és legkiszolgáltatottabb tagjaira. Az evangéliumokban számos történet található, amelyekben Jézus betegeket gyógyít, éhezőket táplál, és a társadalom perifériáján élőkkel foglalkozik. Ő azokat is szerette, akiket mások megvetettek, például a bűnösöket és vámszedőket.

  • Önfeláldozás: Jézus empátiája nem csupán szavakban, hanem cselekedeteiben is megmutatkozott, és végső soron halálával koronázta meg ezt az empátiát. Kereszthalála az emberiség iránti végső önfeláldozás volt, amelyben vállalta az áldozat szerepét az emberek megváltása érdekében.

  • Bátorság az empátiában: Jézus radikális empátiája az ő bátorságát is tükrözi. Egy olyan korban, amikor az önzés és a hatalomvágy dominált, Jézus nyíltan szembeszállt a kor hatalmi rendszereivel, és azt hirdette, hogy a szeretet, az irgalom és az empátia az igaz út. Ez az üzenet végül a halálához vezetett, de éppen ez a bátorság tette halálát erkölcsi győzelemmé.

Az empátia, mint közös erő

A két történelmi személyiség empátiája valóban ritka és figyelemre méltó az adott korban. Mindkettőjük esetében az empátia nem gyengeség volt, hanem az erejük forrása:

  • Empátia és hatalom: A hatalomban lévő emberek gyakran az erőt fizikai vagy politikai eszközökkel mérték. Jézus és Kleopátra azonban megmutatták, hogy az empátia és az emberek iránti figyelem hosszú távon sokkal erősebb eszköz lehet. Kleopátra nemcsak politikai manőverei révén maradt emlékezetes, hanem azért is, mert képes volt népét megérteni és támogatni. Jézus pedig a szeretet és empátia üzenetével olyan mozgalmat indított el, amely az emberi történelem egyik legnagyobb spirituális mozgalmává nőtte ki magát.

  • Bátorság a kegyetlen világban: Az ókori világ vezetői gyakran elnyomóak és kegyetlenek voltak. Az empátia kimutatása kockázatos volt, hiszen azt gyengeségnek tekintették. Kleopátra és Jézus bátorsága abban rejlett, hogy képesek voltak az empátiát és szeretetet vezetői eszközként használni, még akkor is, ha ez szembement a kor normáival.

Kleopátra a modern világban

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kleopátrát valóban el lehetne képzelni, mint egy erős és hatékony vezetőt a mai globális politikai színtéren. Nagy intelligenciája és stratégiai érzéke révén kitűnő modern politikai vezető lehetne. Egy női vezető, aki:

  • Politikai játékosként: Az ő politikai tapasztalatai, amelyek az ókori Egyiptom függetlenségének megőrzésére irányultak Róma árnyékában, jól illenének a mai diplomácia világába, ahol nagyhatalmi érdekek kereszttüzében kell ügyesen lavírozni. A geopolitika ma is egy összetett játszma, és Kleopátra valószínűleg ügyesen irányítana egy globális szervezetet, mint például az ENSZ, vagy az Európai Uniót, a vezetőjeként.

  • A destruktivitás elleni fellépés: Az olyan globális kihívásokkal szemben, mint a klímaváltozás, társadalmi egyenlőtlenség, vagy akár a politikai szélsőségek növekedése, Kleopátra határozott vezetőként léphetne fel. Olyan politikát képzelhetünk el nála, amely nem fél szembeszállni a romboló erőkkel, és helyreállítja az egyensúlyt, ahogyan ő annak idején Egyiptomot is próbálta megvédeni a romboló hatásoktól.

  • Empatikus vezetés: Kleopátra empátiája a modern világban is kiemelkedne, mint egy ritka és értékes tulajdonság. Sok mai politikai vezető inkább technokrataként és hideg pragmatikusként jelenik meg, ám Kleopátra képes lenne a népe felé is fordulni, érezhetően törődve azokkal, akik a globális gazdaság peremére szorulnak. A populizmustól távol maradva, átgondolt és empatikus vezetésével talán példát mutatna arra, hogyan lehetne a nép érdekeit szolgálni anélkül, hogy politikai taktikává degradálódna a törődés.

Jézus, mint modern spirituális vezető

Jézus alakja is elgondolkodtató ebben a kontextusban, különösen egy olyan világban, amely sokszor materiális értékekre és a hatalomra fókuszál. Jézus ma talán nem politikai vezető lenne a hagyományos értelemben, hanem egy karizmatikus, spirituális vezető, aki különleges hatást gyakorolna a világra:

  • Spirituális hatalom és erkölcsi iránytű: Egy köztársasági elnök, aki nem a politikai hatalmat tartaná szem előtt, hanem az erkölcsi útmutatás lenne a középpontban, radikális újítást jelentene. Jézus a mai társadalom polarizálódott és széttöredezett világában olyan egységet hozhatna létre, amely messze túlmutat a politikai rendszereken. Az ő hangja az egyetemes szeretet, empátia és irgalom üzenetét közvetítené, amely új irányt adhatna a közéleti és globális diskurzusnak.

  • Fókusz a társadalmi egyenlőtlenségek felszámolására: Jézus, ahogy az ókorban is a szegények és elnyomottak mellett állt, a modern világban is ugyanígy harcolna a társadalmi egyenlőtlenségek, a gazdasági igazságtalanságok és a marginalizált csoportok jogaiért. Valószínű, hogy olyan kampányokat vezetne, amelyek a társadalom legsebezhetőbb tagjainak életét javítják, legyen az hajléktalanság, munkanélküliség, vagy diszkrimináció elleni küzdelem.

  • Globális spirituális felrázás: Jézus valószínűleg globálisan hatna, mint egy spirituális és erkölcsi felrázó, aki nemcsak egy országon belül, hanem világviszonylatban is elérné az emberek szívét. A modern világ cinizmusa, fogyasztásközpontúsága és technológiai fejlődése mellett Jézus egyszerű, mégis erőteljes üzenete arról, hogy az emberek közötti szeretet és az egyén erkölcsi fejlődése a legfontosabb, valószínűleg széles körű támogatást élvezne. A médiában és a közösségi platformokon keresztül hatalmas követőtáborra tehetne szert, ám ugyanakkor üzenete radikálisan szembemenne a mai kor individualista és profitközpontú értékeivel. Biztos képviselné a globális felmelegedésre felhívó figyelmeztetéseket, a tengerek szennyezésének problémáit. 

Kettős hatásuk a mai világban

A modern világ nagyon más, mint az ókori, de a hatásmechanizmusok – különösen az emberi természet és az erkölcsi kérdések terén – sok szempontból állandók maradtak. Mind Kleopátra, mind Jézus ma is kiemelkedne, bár különböző szerepkörökben:

  • Kleopátra, mint politikai és gazdasági reformer: A pénzközpontú, technológia-vezérelt világban Kleopátra empatikus, de kemény vezetőként reformokat hajtana végre, amelyek az emberek jólétét és a közérdekeket szolgálnák. Valószínűleg képes lenne arra, hogy nagy szervezeteket átalakítson, és a globális válságok idején is kézben tartsa a helyzetet.

  • Jézus, mint spirituális reformer és morális iránytű: Jézus viszont a modern világ lelki és erkölcsi válságaira adna választ. A politikai hatalom helyett inkább a közösségi életre, a morális újjászületésre, és az emberi kapcsolatok fontosságára koncentrálna, visszaadva az embereknek a hitet önmagukban és egymásban.

Kleopátra, mint egy érett politikai vezető

Kleopátra valószínűleg kiváló politikai vezető lenne, aki a demokratikus folyamatokat tiszteletben tartva lépne vissza a hatalom csúcsáról, amikor eljön az ideje. Egy 4 vagy 8 éves hivatali időszak alatt stabilizálhatná a politikai és gazdasági helyzetet, majd olyan bölcs tanácsadóként maradna jelen a közéletben, aki továbbra is befolyásolhatná a következő generációkat.

  • Poszt-hatalmi szerep: Kleopátra valószínűleg aktívan részt venne különféle tanácsadói szerepekben, részt venne olyan nemzetközi szervezetekben, amelyek a globális kérdéseket igyekeznek megoldani. Lehetne belőle egy modern „elder stateswoman”, aki a nemzetközi ügyekben tiszteletreméltó, tapasztalt vezetőként segíti az új generáció politikai döntéshozatalát.

Jézus, mint spirituális és erkölcsi mentor

Jézus modern „hivatali ideje” talán kevésbé lenne formális, de annál nagyobb hatású. Bár őt inkább spirituális vezetőként képzelhetjük el, aki nem ragaszkodik a hatalomhoz, hanem annak gyakorlati formáitól mentesen, a lélek és az erkölcs irányából közelíti meg a világ problémáit, elképzelhető, hogy miután elér egy bizonyos eredményt, visszalép, hogy átadja a teret másoknak.

  • Tanácsadó emberjogi kérdésekben: Miután aktív vezetőként hatással lenne az emberek erkölcsi irányultságára, Jézus egy olyan szerepbe vonulna vissza, ahol tanácsaival segíti a spirituális vezetőket, közösségi mozgalmakat, esetleg különböző szociális és emberjogi mozgalmak mentora lehetne. Továbbra is kulcsszerepe lenne abban, hogy morális iránymutatást adjon, de formálisan nem törekedne politikai pozícióra.

Közös céljuk: Egy jobb világért

Mindketten, Kleopátra és Jézus, a hatalom csúcsáról való visszalépés után is egy közös célt követnének: egy jobb világ építését. Kleopátra a politikai stabilitás és a társadalmi jólét elősegítésében, Jézus pedig az emberek lelki fejlődésében és erkölcsi tisztaságában játszana meghatározó szerepet.

Üdv,

Szocio Guy

Áldozathibáztatás, és Stigmatizáció

2024.09.30. hétfő

Az áldozathibáztatás és a stigmatizáció szorosan összefügg, de az áldozathibáztatás általában mélyebben gyökerezik a társadalmi attitűdökben, mint a megbélyegzés. Az áldozathibáztatás alapvető reakciója az, amikor egy társadalom vagy közösség az áldozatra hárítja a felelősséget egy adott helyzetért (pl. erőszak, bántalmazás, gazdasági nehézségek), míg a stigmatizáció inkább az áldozat személyét érinti, megbélyegezve őt a társadalmi elvárásoktól való eltérés miatt, de akár egy félreértett helyzet miatt is.

Az áldozathibáztatás lényege, hogy az emberek hajlamosak az áldozatok viselkedését, választásait vagy tulajdonságait okolni a történtekért, mert így védik saját világképüket és biztonságérzetüket. Ez egyfajta pszichológiai mechanizmus, amely az igazságos világba vetett hitet erősíti: ha valami rossz történt valakivel, azt feltételezik, hogy az áldozat „megtehetett volna valamit”, hogy elkerülje a helyzetet.

A stigmatizáció ezzel szemben inkább egyfajta társadalmi címkézés, amely bizonyos csoportokat vagy egyéneket egy adott tulajdonság, esemény vagy helyzet miatt negatívan megítél. A stigma gyakran az áldozathibáztatás következménye, mert amikor valakit hibáztatnak valamiért, ami vele történt, a közösség ezt a negatív ítéletet rögzítheti, és megbélyegzettként kezelheti az illetőt.

Ahol az áldozathibáztatás jelen van, ott nagy valószínűséggel erős stigmatizáció is felüti a fejét. Az áldozathibáztatás "egyszerűbb", mert közvetlen, szinte automatikus reakció lehet egy társadalmi normákra alapozott rendszerben. A stigmatizáció pedig ebből fakad, és hosszú távú társadalmi következményeket eredményez, amelyek az egyén elszigeteltségéhez és marginalizációjához vezethetnek.

Tehát az áldozathibáztatás közelebb áll az alapokhoz, mert az emberek személyes és társadalmi védekező mechanizmusaiból fakad, míg a stigmatizáció gyakran már ezekre az alapokra épül, és intézményesülhet is, szorosabb társadalmi vagy kulturális keretekbe ágyazva. Egy olyan társadalomban, ahol gyakori az áldozathibáztatás, valószínűleg a stigmatizáció is mélyebb és szélesebb körben elterjedt, mivel ezek a jelenségek kölcsönösen erősítik egymást.

Tovább

Obamacare, ACA és a magyar rendszer

2024.09.29. vasárnap

Kezdjük a beszélgetést egy sorozattal. A New Amsterdam kórházról szóló sorozatban, ha jól emlékszem a kórház vezetője töpreng, hogy aki nincs biztosítva, egy több szükséges vizsgálaton nem tud megjelenni, mert nem tudja finanszírozni, a rendszert pedig leterhelné, ha elvégeznék a biztosítás számlájára, akár adományként. Ezek az emberek viszont betegek lesznek, és nem is ismerik fel a súlyos betegséget időben. Kezelésre is csak akkor kerül sor, amikor már az életét kell megmenteni. Legtöbbször nem sikerül, de sokszázezer dollárt rákölt valaki, az állam, vagy biztosító egy betegre ilyen esetben. Míg ha kifizetnénk a 2000 dolláros szűrést, adományként, egy ember élete, és a sokszázezer dollár megmenthető lenne. Az ok, a törvények mindig merevek, előre lefektetettek. Nem tud a törvény azonnali dolgokhoz alkalmazkodni. Csak ember képes alkalmazkodni a pillanatokhoz. Kérdezem a szakértőt, hogy látja ezt a problémát.

Tovább

Önáltatás, Önhazugság és Önértékelés

2024.09.28. szombat

Az önáltatás és az önhazugság szoros kapcsolatban állnak egymással, de van némi eltérés a két fogalom között.

Önáltatás

Az önáltatás (vagy öncsalás) azt jelenti, hogy valaki tudatosan figyelmen kívül hagyja a valóság egy részét vagy manipulálja az érzéseit, hogy jobban érezze magát egy adott helyzetben. Ez egy védelmi mechanizmus, amely segít elkerülni a kellemetlen érzéseket, például a fájdalmat, a szorongást vagy a félelmet. Például valaki, aki nem akarja elfogadni, hogy egy kapcsolat véget ért, lehet, hogy folytatja a kapcsolat "idealizálását" annak érdekében, hogy ne kelljen szembenéznie a valósággal.

Önhazugság

Az önhazugság ennél tágabb fogalom, és magában foglalja a valóság torzítását vagy figyelmen kívül hagyását, nemcsak az érzelmek megkönnyítése érdekében, hanem akár a cselekvések, döntések, vagy akár a saját jellemünkről alkotott kép érdekében is. Ez azt jelenti, hogy valaki úgy dönt, hogy elhiszi azt, ami nem igaz, vagy eltúlozza a pozitív aspektusokat, miközben figyelmen kívül hagyja a negatívakat.

Különbségek

  • Tudatosság: Az önáltatás gyakran tudatos döntést igényel, hogy elkerüljük a kellemetlen igazságokat, míg az önhazugság néha tudat alatt is megtörténhet, anélkül, hogy a személy tisztában lenne vele.
  • Kiterjedtség: Az önhazugság általában szélesebb spektrumot ölel fel, és több területre is kiterjedhet, míg az önáltatás gyakran specifikus helyzetekre vonatkozik.

Példa

Ha valaki azt mondja magának, hogy „még mindig szeretem őt” annak ellenére, hogy a kapcsolat nem működik (önáltatás), akkor ez az önhazugság része is, ha figyelmen kívül hagyja azokat a tényeket, amelyek ezt cáfolják.

Összességében, mindkét fogalom a valóság és az érzelmek kezelésének mechanizmusait tükrözi, és hasznos lehet a pszichológiai és szociológiai elemzések során, különösen a gazdasági döntések, a társadalmi interakciók vagy a politikai diskurzus kontextusában.

A saját képességeink és lehetőségeink megítélése gyakran szubjektív, és az, hogy mások mit mondanak erről, szintén befolyásolhatja a személyes észlelést.  Nem biztos, hogy minden önhazugság, vgay önáltatás. Nézzük meg a helyzetet különböző nézőpontokból!

A helyzet elemzése

  1. Önhazugság vs. önáltatás:

    • Önhazugság: Ha valaki elhiszi, hogy mérnök lehet, noha a valóságban nem áll rendelkezésére a szükséges tudás vagy készségek, az önhazugság lehet. Például, ha valaki nem hajlandó elismerni a gyenge teljesítményét a tantárgyakban, és ehelyett úgy véli, hogy sikeres mérnök lesz, akkor ezt a valóságot figyelmen kívül hagyja.
    • Önáltatás: Ha valaki azzal vigasztalja magát, hogy "mindenki téved" vagy "én különleges vagyok", hogy elkerülje a valóságot, az önáltatásra utalhat. Ez a védekező mechanizmus célja, hogy csökkentse a szorongást a jövővel kapcsolatban.
  2. Mások manipulációja:

    • Ha valaki más mondja azt, hogy az illető alkalmatlan, akkor ez lehet manipuláció is. Az emberek gyakran kivetítik a saját félelmeiket vagy bizonytalanságaikat másokra, és ezzel hatással lehetnek azok önértékelésére. Ha valaki mond valamit, ami ellentétes a saját hitével, az súlyosan befolyásolhatja az illető önértékelését és önbizalmát.
  3. A határvonal:

    • A határvonal gyakran nehezen meghatározható, és számos tényezőtől függ. Például:
      • Számszerűsíthetőség: Ha valaki objektíven értékeli a teljesítményét, például a tantárgyi eredményeivel vagy versenyeredményeivel, az erősítheti a hitelességét a saját képességeivel kapcsolatban. Az évfolyam második helyezettje rendelkezik egyfajta bizonyítékkal a képességeire.
      • Önértékelés és önbizalom: Az önértékelés és az önbizalom kulcsfontosságú tényezők. Ha valaki biztos a képességeiben és eredményeiben, az elősegíti a fejlődését, de ha ez a bizalom nem megalapozott, az végül visszaüthet.
      • Külső visszajelzés: Az emberek gyakran mások visszajelzését használják a saját megítélésükhöz. A külső kritikák és elismerések befolyásolhatják az önértékelést, de megnehezíthetik a határok észlelését.

Egy volt sportoló beszámolója az önértékelés fontosságáról, és a manipulációval elhitetett "önhazugság" milyen romboló lehet. Tehát ebben az esetben a sportoló nem hazudott magának a képességeiben, megpróbálták elhitetni vele, hogy az, hogy bízik a győzelemben, csak önhazugság.

"Fiatalon aktívan sportoltam, és meg kellett szoknom, hogy egy megyei versenyen a vetélytársak odajöttek hozzám, és őszintén elmondják, hogy sajnálják, de nem nekem való a százméteres síkfutás. Az ember ezt először elhiszi, és nem is teljesít. De az edző joggal kérdezi, ha otthon egyedül 11,8 mp alatt teljesítesz, akkor a megyei versenyen miért futsz 13,7 mp alatt? Otthon elkezdtem versenyezni a városban autókkal 12-13 évesen. Ahogy elindultak a kereszteződésben, én a járdán futottam mellettük. Rájöttem, azért szeretem ezt a versenyt, mert az autók nem beszélnek, és néha le is győzőm őket, hiszen a rossz minőségű úton legföljebb 40 km/óra sebességre képesek. Elkezdtem úgy tekinteni a megyei versenyen a vetélytársakra, mint az autókra. Szándékosan nem is beszéltem senkivel. Végül meg is szereztem a megyei bajnoki címet. Tehát manipulálhatnak azzal, hogy hazudok magamnak a képességeimről. Ugyanakkor ez mérhető eszközökkel, hogy nem igaz. Ha hiszek magamban, győzök. Az ügy pikantériája, hogy az országos versenyen újra nem értem el eredményt. Ott a tét, és a nagyszámú néző okozta stressz fogott először vissza."

Külső értékelések hatása

  1. Kritikus szavak:

    • A vetélytársak megjegyzései, hogy a 100 méteres síkfutás „nem neked való”, súlyosan befolyásolhatják az önbizalmat. Ezek a kritikák romboló hatásúak lehetnek, különösen, ha azok nem megalapozottak. A sportolás során, különösen fiatalon, sokan érzékenyek a környezetük véleményére.
  2. A szándékosság:

    • Az, hogy a kritikusok szándékosan rombolóak, különösen nehezen kezelhető helyzet. Az ilyen megjegyzések gyakran visszatartják az embereket attól, hogy kihozzák magukból a legjobbat.

Az önértékelés felépítése

  1. Önbizalom:

    • Az edző kérdése: "Hogy ha otthon gyorsabban futsz, miért teljesítesz rosszabbul versenykörnyezetben?", rávilágít arra, hogy a versenyhelyzetek sokszor különböznek a megszokott környezetünktől. Az önbizalom és a helyzethez való alkalmazkodás kulcsfontosságú a teljesítményben.
  2. Alternatív megközelítés:

    • Az autókhoz való hasonlítás nagyon kreatív megközelítés! Az, hogy a versenytársakat autókra hasonlítja valaki, segített leválasztani magáról a szorongást, és csökkenti a külső nyomást. Ez a gondolkodásmód lehetővé teszi, hogy egy másik szögből lássa az ember a versenyt, ami végül a sikerhez vezethet.

Stressz és szorongás

  1. Versenyhelyzetek:

    • A stressz és a szorongás gyakori jelenségek versenyhelyzetekben, és sok sportoló tapasztal hasonló kihívásokat. Az országos versenyek során a fokozott figyelem és elvárás növelheti a szorongást, ami befolyásolja a teljesítményt. A tudatosság arról, hogy ez a stressz gyakori, segíthet a sportolóknak megbirkózni vele.
  2. Önmanipuláció:

    • Az, hogy a belső beszéd, amely megerősíti a képességet, sokkal erősebb lehet, mint a külső kritikák, fontos tanulság. Ha hiszel magadban és a képességeidben, az képes meghaladni a külső nyomást.

Pszichológiai hadviselés:

  • A verbális alázás, amit a sportolók egymás ellen alkalmaznak, gyakran része a pszichológiai "hadviselésnek". Az a céljuk, hogy a másik fél önbizalmát megingassák, és megszüntessék a koncentrációját. Ez a fajta manipuláció a versenykörnyezet egyik gyakori taktikája, és különösen hatékony lehet, ha az ellenfél mentálisan nem áll készen a küzdelemre.

 

Az önértékelés és célok meghatározása

  1. Önértékelés:

    • Az önértékelés az, ahogyan látjuk és értékeljük saját képességeinket. Ha az önértékelés reális, segíthet abban, hogy világos, elérhető célokat állítsunk fel. Az önértékelés torzulása azonban, például túlzott önbizalom vagy alacsony önértékelés, könnyen vezethet önhazugsághoz.
  2. Reális célok:

    • Reális célok felállítása kulcsfontosságú a fejlődéshez. Ha a célok túl magasak vagy irreálisak, az önértékelésre romboló hatással lehet, mivel a kudarcélmény gyakori és frusztráló. Fontos, hogy a célok elérhetőek legyenek, és lépésről lépésre haladjunk a kitűzött célok felé.

Az önazonosság és a célok különbsége

  1. Túlságosan ambiciózus célok:

    • Az önhazugság gyakran ott kezdődik, amikor valaki túlságosan ambiciózus célokat tűz ki, amelyek messze nem elérhetők a jelenlegi képességeihez képest. Például, ha valaki hirtelen olimpiai szintű sportoló akar lenni, anélkül hogy figyelembe venné a jelenlegi edzettségi szintjét, az önhazugsághoz vezethet.
  2. Önazonosság és célok:

    • Az önazonosság, azaz a kép, amit magunkról alkotunk, jelentősen befolyásolja a céljainkat. Ha a célok nincsenek összhangban azzal, amit valójában el tudunk érni, akkor a célok elérése után is érezhetjük, hogy nem találunk örömöt vagy megelégedettséget az elért eredményekben.

A Reális önértékelés fejlesztése

  1. Önreflexió:

    • Az önreflexió elengedhetetlen a reális önértékeléshez. Gondolkodjunk el azon, hogy mik a valódi erősségeink és gyengeségeink. Ehhez gyakran hasznos lehet külső visszajelzés, például barátok, családtagok vagy szakmai mentorok segítsége.
  2. Fokozatos célok kitűzése:

    • A célokat apró lépésekre bontva tűzzük ki, amely lehetővé teszi, hogy az önbizalom folyamatosan növekedjen. Ha a kisebb célokat sikeresen elérjük, az motiváló hatással van a következő, nehezebb célok elérésére.

Az önhazugság megelőzése

  1. Célok felülvizsgálata:

    • Rendszeresen felül kell vizsgálni a céljainkat, hogy biztosak legyünk abban, hogy reálisak és elérhetők. Ha a céljaink nem tűnnek megvalósíthatónak, fontos, hogy átértékeljük őket, és szükség esetén módosítsuk az elvárásainkat.
  2. Tudatos jelenlét:

    • A tudatos jelenlét (mindfulness) segíthet az önértékelés javításában és az önhazugság elkerülésében. Ha tudatosan figyelünk a gondolatainkra és érzéseinkre, képesek leszünk észrevenni a torzításokat, amelyeket magunknak tulajdonítunk.

 

 

 

Vizsgáljuk meg a Bruce Lee (1940-1973) által képviselt filozófiát amely rendkívül inspiráló és értékes megközelítést kínál az önértékelés és a célkitűzés terén. A kung fu és Bruce Lee tanításai a tudatos jelenlétre és a pillanatok kezelésére helyezik a hangsúlyt, ami segít abban, hogy a küzdelmek során ne csak a végcélt, hanem a jelen pillanat kihívásait is figyelembe vegyük. Nézzük meg, hogyan kapcsolódik ez az önhazugsághoz és a reális célok kitűzéséhez:

Pillanatok kezelése

  1. Tudatos jelenlét:

    • Bruce Lee filozófiája azt hangsúlyozza, hogy a jelen pillanatra kell összpontosítani. Ez a tudatos jelenlét segít abban, hogy ne csak a jövőbeli eredményekre fókuszáljunk, hanem a folyamatra is, amely elvezet a célokhoz. Ha csak a győzelemre gondolunk, könnyen elkerülhetjük azokat a lépéseket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy sikeresen elérjük azt.
  2. Folyamat középpontba helyezése:

    • Az összes célunk elérése érdekében fontos, hogy értékeljük a folyamatot, ne csak a végcélt. Ez a megközelítés csökkenti a szorongást és a nyomást, mivel nem az eredmény elérésének kényszere irányít, hanem az adott pillanat kihívásainak kezelése.

Az önértékelés és célkitűzés kapcsolata

  1. Reális célok és önvizsgálat:

    • Bruce Lee tanítása arra is ösztönöz, hogy a reális célokat tűzzünk ki, és folyamatosan vizsgáljuk meg önmagunkat. Ha tisztában vagyunk a saját képességeinkkel és határainkkal, könnyebben kitűzhetünk olyan célokat, amelyek elérhetők és motiválóak.
  2. Önbizalom és elégedettség:

    • Amikor a pillanatok megoldására összpontosítunk, észrevesszük, hogy a siker nem mindig az eredményekben rejlik, hanem a fejlődésben és a tapasztalatokban. Ez növeli az önbizalmat, és segít abban, hogy ne essünk az önhazugság csapdájába.

A Győzelem magától bekövetkezik

  1. Természetes folyamat:

    • Bruce Lee mondása szerint, amikor egymás után megoldjuk a pillanatokat, a győzelem magától bekövetkezik. Ez azt jelenti, hogy a győzelem nem csupán a cél eléréséről szól, hanem az egész folyamat élvezetéről és a tapasztalatokból való tanulásról.
  2. A küzdelem élvezete:

    • Ha a küzdelmeket és a kihívásokat lehetőségekként kezeljük, akkor nemcsak a győzelemre, hanem az útra is figyelmet fordítunk, ami értékes és gazdagítja az életünket. Ez segíthet abban, hogy a kudarcokat is tanulási lehetőségekként értékeljük, és elkerüljük az önhazugságot, amikor az eredmények nem úgy alakulnak, ahogy vártuk.

 

Üdv,

Szocio Guy

 

süti beállítások módosítása