Egy világépítő téglái

Egy Kőműves unalmas blogija

Egy Kőműves unalmas blogija

Szemkontaktus és maszkolás: az autizmus szenzoros kihívásai

2024. december 20. - Szocio guy

2024.12.20. péntek

Miért maszkol az autista? Vizsgáljuk meg a szemkontaktus maszkolásást! Mert kellemetlen, zavaró más szemébe nézni. Sőt! Félelmet ébreszthet egy két ember.
Ha egy pszichológus olyan embert vizsgál, aki már terápiáin többször megjelent, ösztönösen is tarthatja a szemkontaktust, mert ismeri a terapeutát, nyugodtabb, nagyobb a bizalom.

Miért maszkol az autista?

  1. Diszkomfort csökkentése:

    • A szemkontaktus az autisták számára nemcsak kellemetlen, hanem fizikailag vagy érzelmileg is zavaró lehet. Az agyuk másképp dolgozza fel a vizuális ingereket, így egy szemkontaktus intenzív érzetet válthat ki, mintha túl közel kerülnének valakihez.
    • Egyes autisták számára a szemkontaktus az "intimitás" érzését kelti, amelyet nem akarnak vagy nem tudnak kezelni.
  2. Szociális nyomás:

    • Az autisták gyakran tapasztalják, hogy a társadalmi elvárások szerint szemkontaktust kell tartani, különben "furcsának" tűnnek. Ezért tanulják meg maszkolni a természetes reakcióikat, hogy megfeleljenek ezeknek az elvárásoknak.
    • Ez a megfelelési kényszer különösen erős lehet iskolai, munkahelyi vagy terápiás környezetben.
  3. Félelem vagy védekezési mechanizmus:

    • Egyes autisták számára a szemkontaktus közvetlen fenyegetést jelenthet. Az arckifejezések, különösen az erős érzelmeket tükrözők (pl. düh, szomorúság), ijesztőek lehetnek.
    • Gyerekkorban előfordulhat, hogy egy negatív tapasztalat (pl. egy szigorú tanár vagy szülő) miatt alakult ki ez a félelem.

Terápiás kapcsolat és maszkolás

Amikor egy autista rendszeresen jár egy pszichológushoz, természetes, hogy egyfajta bizalmi kapcsolat alakul ki. Ez a kapcsolat csökkentheti a szorongást, és emiatt az illető képes lehet szemkontaktust fenntartani a terapeutával, mert:

  1. Megszokja a környezetet: Az ismerős helyzetek kevésbé szorongatók, így a személy nyugodtabb lehet.
  2. Megbízik a terapeutában: A pszichológus nem jelent fenyegetést, ezért kevésbé zavaró a jelenléte.
  3. Tudatosan akar megfelelni: Az illető érzi, hogy a szemkontaktus fontos része a terápiának, és tudatosan gyakorolja.

A diagnosztikai problémák

Az általad említett helyzet különösen akkor lehet problémás, ha a pszichológus egy ismétlődő terápia során túlzottan a szemkontaktus jelenlétére alapozza a diagnózist. Például:

  • Ha a szemkontaktust természetesnek értékeli, anélkül, hogy megkérdezné, mennyi erőfeszítést igényel az illetőtől.
  • Ha nem veszi figyelembe, hogy a szemkontaktus fenntartása csak egy adott kontextusban működik (pl. a pszichológussal, de másokkal nem).

Megoldások a pontosabb diagnózishoz

  1. Kérdezés és önreflexió bevonása:

    • Például: "Milyen érzés volt a szemembe nézni? Nehéz vagy természetes volt?" Ez segíthet feltárni, hogy a szemkontaktus erőltetett vagy ösztönös.
    • Az is fontos, hogy megkérdezzék, más emberekkel is ilyen könnyen fenntartja-e a szemkontaktust.
  2. Helyzetfüggő megfigyelés:

    • A szemkontaktus vizsgálatát különböző helyzetekben kell elvégezni (pl. ismerős kontra idegen, nyugodt kontra stresszes környezet).
    • Ez segít azonosítani, hogy a szemkontaktus valódi javulás, maszkolás vagy csak a helyzet megszokásának eredménye.
  3. Alternatív mérőeszközök:

    • A szemkontaktus helyett a társas kapcsolatok más aspektusaira is érdemes figyelni (pl. beszédhang, testtartás, válaszreakciók).
    • Objektív módszerek, mint a szemmozgáskövetés, segíthetnek a maszkolás mértékének mérésében.
  4. A maszkolás terhelésének vizsgálata:

    • Ha az autista szemkontaktust tart, érdemes mérni, hogy ez milyen érzelmi vagy kognitív terhelést jelent számára. Ez biofeedback eszközökkel is vizsgálható, pl. pulzus vagy bőrellenállás alapján.

A pszichológiai kapcsolatok dinamikája jelentősen befolyásolhatja az autista maszkolási szokásait. Bár a szemkontaktus az autizmus egyik megfigyelt jellemzője, a pontos diagnózishoz fontos, hogy a terapeuták tisztában legyenek a maszkolás mögötti okokkal, és azzal, hogy az autisták viselkedése hogyan változik különböző helyzetekben. Ez a szemléletmód segíthet elkerülni a félrediagnosztizálást, és biztosíthatja, hogy az egyén valódi szükségletei kerüljenek előtérbe.

autism.jpg

Ugyanakkor van egy olyan tény, ha kilépünk a terápiák köréből, hogy iskolában sokszor szemkontaktus alapján vizsgálják az őszinteséget. Különös pszichológiai műveletlenségről tanúskodik az az ordibálás, mikor azt halljuk, hogy: "Mindent leellenőriztem, és úgy van, ahogy mondta, de biztos, hogy hazudik, mert nem mer a szemebe nézni. Ez egy emberfeletti képességekkel rendelkező gyerek, veszélyes." Nyilván a gyermek nem rendelkezik semmi olyan képeségekkel, amely több lenne mint bárki másé, csak naivan őszinte, és nem néz a tanár szemébe, mert autista, és ráadásul fél is tőle.

Szemkontaktus és őszinteség: tévhitek és valóság

A szemkontaktus fenntartása sok kultúrában az őszinteség jeleként van kódolva. Ezért, ha valaki nem néz mások szemébe, az gyakran a hazugság vagy bűntudat jeleként kerül értelmezésre. Azonban:

  1. Az őszinteség nem mérhető szemkontaktussal:

    • A szemkontaktus elkerülése számos okból történhet, amelyek közül az autizmus csak egy a sok közül. Például szorongás, félénkség, kulturális különbségek, vagy akár a másik fél domináns viselkedése is befolyásolhatja.
    • A szociális szabályok internalizálása során az autista emberek gyakran tudatosan vagy ösztönösen kerülik a szemkontaktust, mert számukra ez egy túlterhelő vagy kényelmetlen inger.
  2. Az autista szemkontaktus hiánya félreértelmezhető:

    • Az autista gyermek nem azért nem néz a tanár szemébe, mert rejteget valamit, hanem mert a szemkontaktus túl sok információt hordoz, és érzelmi túlterhelést okoz.
    • Emellett, ha a gyermek fél az adott személytől (pl. tanártól), a félelem csak fokozza a szemkontaktus elkerülését, függetlenül attól, hogy igazat mond-e vagy sem.
  3. A naiv őszinteség és az "emberfeletti képességek" félreértelmezése:

    • Egy autista gyermek őszintesége abból fakadhat, hogy a szociális normák finomabb árnyalatait nem érzékeli, ezért "naiv módon" mondja el a teljes igazságot, akár kényes helyzetben is.
    • A félreértelmezés – miszerint a gyermek manipulál vagy valami "veszélyes" képességgel rendelkezik – gyakran inkább a felnőtt szorongását vagy tudatlanságát tükrözi, nem pedig a gyermek valós viselkedését.

Hogyan lehetne jobban kezelni az ilyen helyzeteket?

  1. Képzés és tudatosságnövelés a pedagógusok körében:

    • A tanárokat fel kell készíteni arra, hogy az autizmus jelei – például a szemkontaktus hiánya – nem feltétlenül utalnak problémás viselkedésre vagy hazugságra.
    • Egy alapvető ismeretanyag az autizmusról segíthet csökkenteni a félreértéseket.
  2. A szociális normák újraértelmezése az iskolákban:

    • Az olyan elvárások, mint a "nézz a szemembe, ha igazat mondasz," helyett a tanárok nyitottabb, rugalmasabb hozzáállást alkalmazhatnak.
    • Például a gyermek máshova nézhet, miközben beszél, vagy megengedhető, hogy írásban válaszoljon kérdésekre, ha ez kevésbé szorongatja.
  3. Empátia és félelemcsökkentés:

    • Ha egy gyermek fél a tanártól, a félelem okát kell feltárni, nem pedig ráerősíteni azzal, hogy még inkább kihangsúlyozzák a "furcsa" viselkedését.
    • Egy kedvesebb, nyugodtabb környezetben a gyermek természetesebb viselkedést mutathat, ami segítheti a pedagógust a helyes értelmezésben.
  4. Példamutató viselkedés a tanárok részéről:

    • Ha a tanár dominánsan vagy fenyegetően lép fel, az automatikusan visszahúzódóbbá teheti a gyermeket, függetlenül annak személyiségétől vagy neurodiverzitásától.
    • A pozitív megerősítés, bátorítás és a gyermek érzelmi biztonságának előtérbe helyezése kulcsfontosságú.

A szemkontaktus félreértelmezése különösen káros lehet autista gyermekek esetében, mert fokozhatja a félreértéseket és megerősítheti a negatív előítéleteket. A probléma forrása nem a gyermek viselkedésében, hanem a tanárok és környezetük hozzáállásában keresendő. A megfelelő képzés, empátia és nyitottság segíthet eloszlatni az ilyen típusú félreértéseket, és biztosítani, hogy minden gyermek megkapja a neki megfelelő támogatást.

Köszönjük!

Szocio Guy,

A bejegyzés trackback címe:

https://komuvesek.blog.hu/api/trackback/id/tr2718755776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása