Egy világépítő téglái

Egy Kőműves unalmas blogija

Egy Kőműves unalmas blogija

Obamacare, ACA és a magyar rendszer

2024. szeptember 29. - Szocio guy

2024.09.29. vasárnap

Kezdjük a beszélgetést egy sorozattal. A New Amsterdam kórházról szóló sorozatban, ha jól emlékszem a kórház vezetője töpreng, hogy aki nincs biztosítva, egy több szükséges vizsgálaton nem tud megjelenni, mert nem tudja finanszírozni, a rendszert pedig leterhelné, ha elvégeznék a biztosítás számlájára, akár adományként. Ezek az emberek viszont betegek lesznek, és nem is ismerik fel a súlyos betegséget időben. Kezelésre is csak akkor kerül sor, amikor már az életét kell megmenteni. Legtöbbször nem sikerül, de sokszázezer dollárt rákölt valaki, az állam, vagy biztosító egy betegre ilyen esetben. Míg ha kifizetnénk a 2000 dolláros szűrést, adományként, egy ember élete, és a sokszázezer dollár megmenthető lenne. Az ok, a törvények mindig merevek, előre lefektetettek. Nem tud a törvény azonnali dolgokhoz alkalmazkodni. Csak ember képes alkalmazkodni a pillanatokhoz. Kérdezem a szakértőt, hogy látja ezt a problémát.

1. A törvény merevsége és alkalmazkodóképessége

Az egészségügyi rendszer merev szabályai valóban korlátokat állítanak fel. A törvények, szabályok előre meghatározzák, ki jogosult bizonyos vizsgálatokra, kezelésekre, vagy ellátásokra, és ezek általában pénzügyi forrásokhoz kötődnek. A probléma itt az, hogy a törvények rugalmatlansága gyakran nem veszi figyelembe az egyedi helyzeteket. Az emberi élet, az egészség azonban nem sablonos, és minden páciens más, így a merev szabályok nem mindig szolgálják a betegek érdekeit. Az egészségügyi rendszerben, különösen az Egyesült Államokban, az a dilemma áll fenn, hogy a költségek minimalizálására törekedve rövid távon meghozott döntések – például a szűrővizsgálatok elhanyagolása – hosszú távon sokkal súlyosabb következményekkel járhatnak.

2. Megelőzés és költséghatékonyság

Az a gondolat, hogy 2000 dolláros szűrővizsgálatokkal időben fel lehetne ismerni súlyos betegségeket, valóban gazdaságilag és humánusan is ésszerűbb, mint a súlyos stádiumba jutott betegségek kezelése. A probléma abból fakad, hogy a jelenlegi rendszer rövid távon gondolkodik, és a megelőzésre szánt forrásokat kevesebb prioritással kezeli. Az egyéni, de kiszámítható költségek megtakarítása (mint például a szűrővizsgálatok finanszírozása) valóban sokkal kevesebb, mint egy súlyosan beteg páciens kezelése, amely már intenzív és drága beavatkozásokat igényel. Ez az összefüggés sokszor a közgazdaságtanban is megjelenik: a megelőzés hosszú távon sokkal költséghatékonyabb, mint a problémák utólagos kezelése. Az egészségügyi rendszerek rövid távú racionalitása – a költségek visszafogása a szűréseknél – valójában hosszú távon irracionális, mivel nagyobb pénzügyi és humán veszteségekhez vezet.

3. Az emberek és a törvény viszonya

A merev törvények és szabályok nem mindig tudnak lépést tartani a valósággal, és gyakran az ember alkalmazkodik a helyzetekhez, és talál ki alternatív megoldásokat, amikor a jogi vagy bürokratikus rendszerek akadályt gördítenek a rugalmas és hatékony döntések elé. Az emberi élet és az egészség túl komplex ahhoz, hogy előre meghatározott szabályok mentén legyen kezelve minden eset. Ez különösen igaz az egészségügyben, ahol a pillanatnyi szükségletek és a gyors reakciók döntőek lehetnek.

4. Társadalmi felelősségvállalás

Az általad említett helyzet arra is rávilágít, hogy az egészségügyi rendszerek működése nem csak gazdasági kérdés, hanem erkölcsi és társadalmi kérdés is. Egy társadalom felelőssége, hogy biztosítsa polgárai számára az alapvető egészségügyi ellátást, még akkor is, ha ez rövid távon költségekkel jár. Az adományokból vagy állami támogatásokból finanszírozott szűrések a társadalom érdekét szolgálják, hiszen megakadályozzák, hogy az egyének súlyosabb állapotba kerüljenek, ami végső soron mindenki számára nagyobb költséget jelent.

5. Az adaptív megközelítés szükségessége

Az egészségügyi rendszer esetében az emberi kreativitás és rugalmasság az, ami lehetővé teszi, hogy egyes problémákra megoldásokat találjunk, amikor a törvények, szabályok vagy gazdasági szempontok ezt nem engedik meg. Az alkalmazkodás az egyén és a közösség szintjén is működhet. Az emberek, akik látják a rendszer korlátait, megpróbálhatják azokat egyéni szinten megoldani (például adományokkal, önkéntes alapon működő klinikák létrehozásával), míg a törvények és rendszerek lassabban reagálnak a valós igényekre.

Tehát annak idején ezen akart változtatni Obama elnök? Nagyon hosszú ideig ment a vita az Obamacare elfogadásáról. 

1. Mire irányult az Obamacare?

Az Affordable Care Act 2010-ben lépett életbe, és az alábbi fő céljai voltak:

  • Mindenki számára biztosítás: Az ACA kötelezővé tette, hogy minden amerikai rendelkezzen egészségbiztosítással, és ösztönzőket (például adókedvezményeket) adott azoknak, akik biztosítást kötöttek.
  • Megfizethető biztosítás: Az ACA szövetségi támogatásokat nyújtott a biztosítással nem rendelkezők számára, hogy meg tudják fizetni az egészségbiztosítást, és létrehozta az egészségbiztosítási piacot, ahol az emberek versenyeztethetik a biztosítókat.
  • Preexisting Conditions Coverage: Az ACA megtiltotta a biztosítótársaságoknak, hogy megtagadják a biztosítást azoktól az emberektől, akiknek már meglévő betegségeik voltak (pl. rák vagy cukorbetegség). Korábban az ilyen betegeket sok biztosító elutasította, vagy megfizethetetlenül magas díjakat szabtak rájuk.
  • Preventív ellátás előmozdítása: Az ACA nagy hangsúlyt helyezett a megelőzésre és az alapellátás elérhetőségére. Ez magában foglalta a szűrővizsgálatok (pl. rák-, diabétesz-, és szívbetegség-szűrés) biztosítását mindenki számára, sok esetben ingyenesen. Ez a szemlélet az előzetes szűrések és preventív intézkedések fontosságát hangsúlyozta, amit te is említettél.

2. Hogyan próbálta csökkenteni a költségeket?

Az ACA egyik fő célja az volt, hogy az egészségügyi ellátás hosszú távon fenntarthatóbbá váljon. A preventív ellátás finanszírozása azt a logikát követte, hogy a korai felismerés és kezelés olcsóbb, mint a súlyos betegségek későbbi szakaszában történő kezelése. Az, hogy valaki 2000 dolláros szűrést kap, valóban sokkal kevesebbe kerül a rendszernek, mint egy több százezer dolláros sürgősségi beavatkozás.

3. Társadalmi és politikai ellenállás

Az ACA rendkívül megosztó reform volt az Egyesült Államokban. A politikai spektrum jobb oldalán sokan ellenálltak az Obamacare-nek, mivel úgy vélték, hogy ez túl nagy kormányzati beavatkozás az egészségügybe, és egyesek szerint megnövelte a biztosítási díjakat is. Az is kötelezővé tette a biztosítás megvásárlását, ami egyeseket dühített, mivel úgy érezték, hogy a kormány rákényszeríti őket valamire, amit nem akarnak.

4. Milyen eredményeket hozott?

Az Obamacare egyik jelentős eredménye, hogy több mint 20 millió ember kapott egészségbiztosítást, akik korábban nem rendelkeztek ilyennel. Ezen felül a biztosítótársaságok nem tagadhatták meg a biztosítást meglévő egészségügyi problémákra hivatkozva. Az egészségügyi rendszer így egy lépéssel közelebb került ahhoz, hogy a prevenciót helyezze előtérbe, és ne csak a sürgősségi ellátásokra összpontosítson.

Ugyanakkor az ACA-nak vannak kihívásai is: sok biztosítótársaság megemelte a díjait, és az egészségügyi piacok nem minden államban működtek úgy, ahogy várták. Az ACA megpróbált egyensúlyt teremteni a piaci verseny és a szövetségi szabályozás között, ami nem volt mindig egyszerű.

Obama reformjai, különösen az Affordable Care Act, éppen azt a problémát próbálták orvosolni, amelyről te is beszéltél: az emberek megfelelő időben történő egészségügyi ellátásának biztosítását, mielőtt súlyosabb és költségesebb beavatkozásokra lenne szükség. Az ACA egy lépés volt afelé, hogy az amerikai egészségügyet elmozdítsa a prevenciós szemlélet irányába, de politikailag és gazdaságilag továbbra is vita tárgyát képezi, hogy mennyire sikerült megoldani az egészségügyi rendszer hosszú távú fenntarthatóságát.

Valami olyat érzek, hogy a biztosítótársaságok, talán nem tudtak részesülni abból a haszonból, hogy kevesebb volt a drága sürgős ellátás kifizetése. Vagy nem azonnal jelentkezik a hasznon, vagy csak össztársadalmi szinten.

1. Rövid távú költségek kontra hosszú távú megtakarítások

 A preventív egészségügyi ellátás – például a rendszeres szűrések, orvosi vizsgálatok – költségei azonnal jelentkeznek, még akkor is, ha ezek segítenek megelőzni súlyosabb és drágább betegségeket később. A biztosítók számára ez problémás, mert ők rövid távú kiadásokat látják, miközben a megtakarítások csak hosszabb távon jelentkeznek. Egy biztosító nem biztos abban, hogy az a páciens, akit most megelőzően kezelnek, még mindig az ő ügyfele lesz a jövőben, amikor esetleg súlyos betegsége lenne. Így a biztosítók gyakran nem látják közvetlenül a megtakarításokat abból, hogy valaki később nem kerül drága sürgősségi ellátásra.

2. Az egészségügyi ellátás rendszerszintű haszna

A preventív ellátásból származó igazi haszon gyakran társadalmi szinten jelentkezik, és nem feltétlenül egy adott biztosítónál. Amikor egy egész országban széles körben alkalmazzák a preventív ellátást, azzal a teljes egészségügyi rendszer tehermentesedik, csökken az akut, drága kezelések iránti igény, és jobb lesz az általános népegészségügyi helyzet. Ez hosszú távon megtakarításokat eredményezhet az egész rendszer számára, de ez nem mindig az egyes biztosítók egyéni haszna.

3. Biztosítók rövid távú ösztönzői

A biztosítótársaságok működési modellje alapvetően arra épül, hogy minél alacsonyabb költséggel kezeljék az ügyfeleiket, ami azt jelenti, hogy a rövid távú kiadások minimalizálása a céljuk. A preventív ellátások elsődlegesen költségnövekedést hozhatnak a rendszerben, még akkor is, ha hosszú távon csökkentik a költségeket. Ezen rövid távú költségek miatt a biztosítók kevésbé motiváltak, hogy előmozdítsák a megelőzést, különösen, ha nem biztosak abban, hogy a megtakarítás náluk fog jelentkezni.

4. A "churn" jelenség: váltások a biztosítók között

Egy másik kulcskérdés a biztosítók szempontjából az, hogy az ügyfelek gyakran váltanak biztosítót. Ez a váltás azt eredményezi, hogy a biztosítók nem mindig részesülnek a hosszú távú megtakarításokból. Ha egy biztosító ma befektet egy ügyfél megelőző kezelésébe, de az ügyfél később egy másik biztosítóhoz vált, akkor az eredeti biztosító nem látja majd a megelőzésből származó megtakarításokat.

5. Piaci szemlélet kontra társadalmi haszon

Az egészségbiztosítás piaci alapon működik, ezért a biztosítók saját profitjaikra összpontosítanak. Az a tény, hogy a társadalom szintjén a preventív ellátás hasznosabb és költséghatékonyabb, nem feltétlenül jelenik meg az egyes piaci szereplők (biztosítók) mérlegeiben. Az Obamacare és más reformok megpróbálták ösztönözni a biztosítókat, hogy jobban összpontosítsanak a prevencióra, de a piaci mechanizmusok sokszor ellentmondanak ennek a hosszú távú szemléletnek.

6. Mit jelent ez a gyakorlatban?

- Az egészségbiztosítók a rövid távú költségeket látják (pl. szűrések, vizsgálatok), míg a megtakarítások később jelentkeznek, gyakran egy másik biztosítónál, vagy össztársadalmi szinten.

- Az emberek gyakori biztosítóváltása miatt egy biztosító ritkán profitál egy ügyfél preventív ellátásából, mert nem biztos, hogy az illető ügyfélként marad nála elég hosszú ideig ahhoz, hogy a későbbi drága beavatkozásokat elkerüljék.

- Társadalmi szinten a preventív ellátás költséghatékonyabb lenne, de ez a haszon nem közvetlenül jelenik meg a biztosítók egyéni eredményeiben.

7. Merev törvények és a rugalmatlan egészségügyi rendszer

A törvények, mint ahogy említetted is, sokszor merevek. Az egészségbiztosítási rendszer reformját az is akadályozhatja, hogy rugalmatlan szabályok érvényesülnek, amelyek nem veszik figyelembe a hosszú távú megtakarítások előnyeit. A biztosítók sokszor a meglévő törvényi keretek között kénytelenek működni, ami nem mindig ösztönzi a prevenciós szemléletet.

Tehát a probléma az, hogy a rövid távú költségek és a hosszú távú előnyök közötti különbség, valamint a biztosítók közötti váltások gátolják azt, hogy a megelőző ellátásból származó megtakarítások teljes mértékben megjelenjenek az egészségbiztosítók eredményeiben.

Vannak-e az amerikai ACA rendszernek tanulságai, amelyet Magyarország felhasználhat?

Magyarország sokat tanulhatna az ACA célkitűzéseiből és nehézségeiből. A megelőzésre, hozzáférhetőségre és rugalmasságra helyezett nagyobb hangsúly hosszú távon javíthatná az egészségügyi rendszer működését és költséghatékonyságát. Az amerikai rendszer tapasztalatai arra figyelmeztetnek, hogy a politikai konszenzus, a megfelelő finanszírozás, és a gyors döntéshozatal kulcsfontosságúak egy sikeres egészségügyi reformhoz.

Úgy hallottam viszont, hogy a magyar egészségügy rendszeresen költ megelőzésre. A kormány kötelező rákszűrést akar bevezetni, vagy bevezetett már. Finanszíroz több védőoltást is. Itt lehet olyan probléma viszont, hogy túlzottan politikai beavatkozásnak érzik majd a kötelező szűrővizsgálat. Jól látom? Gondolok arra, hogy tiltakozni fognak a kötelezés ellen, mint tették a pandémia idején. 

1. Egészségügyi előnyök:

 A kötelező szűrővizsgálatok, például a rákszűrések, jelentős egészségügyi hasznot hozhatnak. A megelőzés célja, hogy időben felismerjék a betegségeket, így elkerülhetők a drága kezelések, a szenvedés és a korai halálozás. A korai felismerés, különösen rákos megbetegedések esetén, sok életet menthet meg. Pozitívum: Orvosi szempontból ésszerű a kötelező szűrővizsgálat, hiszen növeli a részvételi arányt, és segít csökkenteni a súlyos betegségeket, ezáltal a teljes egészségügyi rendszerre nehezedő terheket. 

2. Személyes szabadság és ellenállás:

A kötelező egészségügyi intézkedések sokszor találkoznak társadalmi ellenállással, mivel az emberek nem szeretik, ha kötelezik őket, még ha az egészségük érdekében is történik. Emlékezzünk például a kötelező védőoltások körüli vitákra. Az emberek egy része személyes szabadsága megsértésének érezheti az ilyen intézkedéseket, különösen, ha erőszakkal (pl. büntetésekkel) próbálják érvényesíteni őket. Lehetséges probléma: A kötelező szűrővizsgálatok elutasítást és tiltakozást válthatnak ki, különösen azok körében, akik aggódnak a személyes szabadságuk miatt. Ennek eredményeként politikai viták is kialakulhatnak, amelyek megnehezíthetik az ilyen intézkedések hatékony végrehajtását. 

3. Megfelelő kommunikáció és tájékoztatás:

A kötelező szűrővizsgálatok sikeréhez elengedhetetlen a megfelelő kommunikáció. Fontos, hogy az emberek megértsék, miért van szükség ezekre az intézkedésekre, és hogyan javíthatják az életminőségüket. Ha a kormány tudatosan és átláthatóan kommunikál, és hangsúlyozza a szűrések előnyeit, valamint az egyéni és társadalmi hasznot, akkor csökkenthetők a politikai feszültségek és az ellenállás. Azt gondolom, ha a kormány olyan megközelítést alkalmaz, amely az embereket partnernek tekinti, és nem csak kötelezi őket, nagyobb eséllyel sikeres lehet a program. Bár a kötelező szűrővizsgálatok egészségügyi haszna egyértelmű, a politikai és társadalmi kontextusban óvatosan kell eljárni. Magyarországon, ahogy máshol is, a kötelező intézkedések ellenállásba ütközhetnek, ha az emberek úgy érzik, hogy csorbítják a személyes szabadságukat. Az ACA példája az Egyesült Államokban is megmutatta, hogy az egészségügyi reformok akkor működnek a legjobban, ha széles társadalmi konszenzus áll mögöttük. A kötelező szűrések esetében kulcsfontosságú lenne a megfelelő kommunikáció, hogy elkerüljük a politikai vitákat és biztosítsuk a széleskörű társadalmi támogatást.

Látok még egy problémát itt amely hasonlít az Obamacare előtti gondokra. Akik nem rendelkeznek munkahellyel, kötelező az egészségügyi járulék fizetése, amely bizonyos esetekben lehetetlen, mert nem rendelkezik bevétellel. Itt ha jól tudom, az önkormányzat besegít, de ez csak bizonyos ideig teszi talán? Bár nem tudom, ha valaki biztosítótlan, mit tagadhat meg az egészségügy.

Ez egy fontos és összetett probléma, amely valóban hasonlít az Obamacare előtti helyzetekhez az Egyesült Államokban. Magyarországon a kötelező egészségbiztosítás rendszere elméletileg mindenkit lefed, de valóban előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor valaki nem tudja fizetni az egészségügyi járulékot (például munkanélküliség, hosszabb ideig tartó munkaképtelenség esetén). 

1. Kötelező egészségügyi járulék:

 Magyarországon a kötelező egészségbiztosítási rendszer (NEAK) alapvetően az aktív dolgozók és munkaadók járulékfizetésén alapszik, de mindenkinek fizetnie kell, aki nem rendelkezik munkaviszonnyal. Azoknak, akik munkanélküliek, de nem jogosultak segélyre, saját maguknak kell rendezniük a járulékot, ami súlyos anyagi terhet jelenthet. Ez hasonló az Egyesült Államok Obamacare előtti helyzetéhez, amikor a biztosítástól független emberek jelentős költségekbe ütköztek, ha orvosi ellátásra volt szükségük.

2. Önkormányzati támogatás:

 Ahogy említetted, az önkormányzat valóban segíthet ideiglenesen azoknak, akik nem tudják fizetni az egészségügyi járulékot, például szociális alapon vagy átmeneti segély formájában. Azonban ez a segítség csak bizonyos feltételekkel és időszakokban áll rendelkezésre. A probléma az, hogy ha ez a támogatás megszűnik, vagy az érintett nem jogosult rá, akkor a járulékfizetés elmaradhat.

3. Mi történik, ha valaki nem fizet járulékot?

 Amennyiben valaki nem fizeti a kötelező egészségügyi járulékot, akkor bizonyos ellátásokat megtagadhatnak tőle. Például, ha valaki nem rendelkezik érvényes társadalombiztosítási jogviszonnyal (pl. nem fizet járulékot), akkor csak sürgősségi ellátásra jogosult ingyenesen. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy:

  • Sürgősségi ellátást kap: Ha az életét veszélyezteti valamilyen állapot, az egészségügyi rendszer köteles ellátni őt, függetlenül attól, hogy fizeti-e a járulékot vagy sem. Azonban a nem sürgős kezelések, kontrollvizsgálatok, diagnosztikai tesztek és tervezett beavatkozások esetén megtagadhatják az ellátást.

  • Felhalmozódó tartozás: Amennyiben valaki huzamosabb ideig nem fizeti a járulékot, tartozás halmozódik fel, amit később be kell fizetnie, ha újra biztosított lesz. Ezen felül az elmaradt járulékra késedelmi kamatot is felszámolhatnak, ami tovább növelheti az anyagi terheket.

4. Az Obamacare párhuzama:

Az Obamacare (ACA) egyik fő célja az volt, hogy csökkentse azokat az embereket, akik kimaradnak a biztosítási rendszerből, és hogy mindenki hozzáférjen a szükséges orvosi ellátáshoz. Magyarországon ugyan mindenki elvben része a társadalombiztosítási rendszernek, de a járulékfizetéshez kötött hozzáférés hasonló problémákat okozhat, mint amiket az Obamacare próbált kezelni.

Tanulságok az ACA-ból:

  • Hozzáférés bővítése: Az amerikai ACA megpróbált olyan megoldásokat találni, amelyek biztosítják a hozzáférést az alapvető egészségügyi szolgáltatásokhoz azok számára is, akik nem tudják megfizetni a biztosítást. Magyarországon is fontos lehet hasonló lépések megfontolása, például a szociális alapú egészségügyi ellátás megerősítése, hogy senki ne maradjon ki az ellátásból.

  • Megfizethetőség: Az ACA egyik fő fókusza az volt, hogy a biztosítást megfizethetővé tegye azok számára is, akik alacsony jövedelemmel rendelkeznek. Magyarországon az önkormányzati segítség ideiglenesen megoldást nyújthat, de hosszabb távú rendszerszintű megoldásra lehet szükség, hogy a járulékfizetés elérhető legyen mindenki számára.

5. Társadalmi és politikai hatások:

A kötelező egészségügyi járulék rendszerének problémái társadalmi feszültségeket is okozhatnak, különösen azok körében, akik nem rendelkeznek munkával vagy elegendő bevétellel. Az ilyen problémák hosszabb távon növelhetik a társadalmi egyenlőtlenségeket és politikai vitákat is generálhatnak.

Köszönjük a szakértői válaszokat! 

A bejegyzés trackback címe:

https://komuvesek.blog.hu/api/trackback/id/tr9618521226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása