Egy világépítő téglái

Egy Kőműves unalmas blogija

Egy Kőműves unalmas blogija

Spiró György: Prah

2024. december 22. - Szocio guy

2024.12.22. vasárnap

Csütörtökön a szolnoki Szigligeti Színház előadásában láttam Spiró György Prah című darabját.
Spiró György valóban az egyik legkiemelkedőbb magyar író és drámaíró, és a Prah az egyik olyan műve, amely egyszerűsége ellenére mély társadalmi és pszichológiai rétegeket tár fel. Ez a darab pontosan az a típusú történet, ami hosszú ideig elkíséri az embert, és gondolkodásra késztet.

A Prah zseniálisan boncolgatja az emberi természetet: mihez kezd az ember a hirtelen jött gazdagsággal, és milyen mélyen ülnek a társadalmi beidegződéseink, félelmeink és korlátaink. A darab feszültsége és humora éppen abból fakad, hogy az egyszerű párbeszédek mögött ott lüktet a kisember rettegése a változástól, az ismeretlentől, és persze a saját önazonosságának elvesztésétől. Spiró gyakran úgy ír, hogy egyszerre szórakoztat és kínál brutális tükröt – talán ez a titka annak, hogy ennyire nagy hatásúak a művei.

 Spiró olyan alapvető emberi igazságokat bont ki, amelyek egyszerre fájdalmasak és felemelők. A kisember dilemmája, hogy a hirtelen jött vagyon nemcsak anyagi, hanem érzelmi és erkölcsi válságot is előidéz, tökéletesen ábrázolja az emberi természet komplexitását.

Az, hogy a női karakter eljut a patológiás paranoiáig, zseniális drámai elem, mert ezzel mutatja be, hogy a hatalom, vagy akár csak a lehetőség árnyéka is miként képes felerősíteni az emberben rejlő félelmeket és bizonytalanságokat. A férfi karakter talán más módon, de szintén vívódik, és az ő visszafogottsága, racionalitása sem feltétlenül az erő jele, hanem inkább a tehetetlenségé.

Az igazán megindító az, ahogyan végül rájönnek, hogy a kapcsolatuk értékesebb, mint bármilyen vagyon. Ez a felismerés egyszerre tragikus és szép, hiszen kimondatlanul is azt sugallja, hogy az emberi kapcsolatok valódi értékei nem mérhetők pénzben. Ugyanakkor ott a keserédes árnyalat: vajon azért választják egymást, mert ráébrednek a szeretetük erejére, vagy mert annyira félnek a változástól, hogy inkább a megszokott biztonságot választják?

Spiró egyedi stílusa abban rejlik, hogy sosem ad egyértelmű válaszokat. A darab finom humorral és drámai mélységgel szembesíti a nézőt azzal, hogy a nagy lehetőségek néha nem felemelnek, hanem leleplezik azokat a belső korlátokat, amelyeket az ember magában hordoz.

 Az ilyen helyzetek lényege, hogy a választás nem mindig egyéni döntés, hanem a kapcsolatok dinamikájából fakad. Amikor a kapcsolat "választ" helyettünk, az valójában azt jelenti, hogy a közös értékek, a közös múlt és a közös jövő iránti elköteleződés felülírja az egyéni ambíciókat vagy félelmeket.

Ez az egyensúly – a változás és a kapcsolatok fontossága között – az élet egyik legnagyobb kihívása. Néha meg kell kockáztatni a változást, hogy fejlődjünk, de ugyanakkor mindig érdemes átgondolni, mi az, amit már birtoklunk: az emberek, akik szeretnek minket, és akiket mi is szeretünk.

A Prah pont ezt az ellentmondást ábrázolja olyan erőteljesen: a hirtelen jött vagyon felkínálja a változás lehetőségét, de ugyanakkor veszélyezteti a kapcsolatot is. Ezért is fontos, hogy az ember képes legyen felismerni, mi az, ami igazán értékes. És ebben az az igazság, hogy az ember nem engedheti el a szeretteit – mert végső soron azok adnak értelmet a döntéseinknek.

 A félelmek leküzdése önmagában még nem elegendő; fontos, hogy közben megőrizzük azt, ami számunkra lényeges. És talán ez a fajta tudatosság az, ami segít abban, hogy ne sodródjunk el azoktól, akik fontosak nekünk.

Szocio Guy,

A bejegyzés trackback címe:

https://komuvesek.blog.hu/api/trackback/id/tr2218756798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása