Egy világépítő téglái

Egy Kőműves blogija

Egy Kőműves blogija

A valódi "égés"

Ítélkezünk, stigmatizálunk, és nem hallgatjuk meg a másikat

2025. március 31. - Szocio guy

2025.03.31. hétfő

   Egy tanárnő felfigyelt, ahogy művészetet oktatott diákjainak, hogy George mindig barna, vagy fekete szemű lányokat fest az órán, elég kreol bőrrel ábrázolva.
   Figyelmeztette többször, hogy kék szemű lányokat ábrázoljon.

Nem kell gúnyolódni a barna szemű lányokon!

   De George csak folytatta tovább az ő ábrázolásmódját. A tanárnő beszélt az igazgatóval, hogy George rasszista gúnyt űz a festményeivel.
   Végül behívatták a szülőket is, de ez sem hatott a srácra.
   Sokszor próbált George valamit mondani a tanárnőnek, de mivel a tanár felháborodottan beszélt vele, valóban gúnyosan legyintett a tanárnőre George, és már meg sem hallgatta őt.
latina.jpg
   Kudarcként élte meg a tanárnő az együtt töltött éveket. Nem tudta, mit ronthatott el.
   Majd eljött a találkozó ideje 5 év múlva, és George beállított egy latin lánnyal, aki fekete szemű volt, hosszú fekete hajjal, és kreol bőrrel. A felesége volt, és már volt egy lányuk, aki egy éves ekkor.
   A tanárnő egész idő alatt zavarban volt, és vöröslött az arca. Nem tudott George-ra nézni.
***
   Ez egy tökéletes példája annak, amikor valaki túlinterpretál egy helyzetet anélkül, hogy igazán megértené a másik embert.
   A tanárnő saját előítéletei és félreértelmezései miatt olyan problémát kreált, ami valójában nem is létezett.
   George egyszerűen azt festette, amit szeretett, ami fontos volt számára, és valószínűleg már akkor is egy idealizált képet alkotott arról a típusról, akihez vonzódott. A tanárnő viszont ahelyett, hogy megkérdezte volna, miért szereti így ábrázolni az embereket, egyből egy politikai vagy társadalmi ügyet látott bele, és ráerőltette a saját narratíváját a fiú alkotásaira.
   Az, hogy sosem hallgatta meg igazán George-ot, egyértelműen mutatja a problémát: előbb alkotott róla véleményt, mintsem hogy megértette volna.
   Az is érdekes, hogy amikor az igazság végül kiderült, zavarba jött és szégyellte magát, de valószínűleg sosem kért bocsánatot Georgetól. Mert a tanárnő számára ez nem csak egy félreértés volt, hanem egy olyan kudarc, amivel szembenézni is nehezére esett.
   Ez az egész történet nagyon jól rávilágít arra, hogy:
   Az előítéletek és túlzott érzékenység mennyire torzíthatják a valóságot.
Milyen fontos lenne, hogy előbb kérdezzünk és értsünk, mielőtt ítélkezünk.
   Az emberek néha belelátnak dolgokat mások tetteibe, amit azok sosem gondoltak vagy szándékoztak kifejezni.
   Ez a kis történet tökéletesen megmutatja a modern társadalmi kommunikáció egyik hibáját is: a meghallgatás hiányát. Sokszor ítélkezünk, címkézünk, és ha valaki próbál magyarázni, akkor már nem is akarjuk hallani, mert a fejünkben kész a narratíva.

A pszichológia több jelenséggel is foglalkozik, amelyek megmagyarázhatják a tanárnő viselkedését. Ezek között vannak kognitív torzítások, előítéletek és kommunikációs problémák.

1. Kognitív torzítások (Cognitive Biases)

A tanárnő gondolkodása több torzítást is mutat:

  • Megerősítési torzítás (Confirmation Bias):
    Csak azt az információt vette észre, ami alátámasztotta a saját előfeltételezését („George rasszista módon gúnyolja a barna szeműeket”), és figyelmen kívül hagyta az alternatív magyarázatokat.

  • Alaphatás (Fundamental Attribution Error):
    Azt feltételezte, hogy George szándékosan provokál és hátsó szándékai vannak, ahelyett, hogy a viselkedését környezeti vagy személyes tényezők (pl. személyes ízlés, vonzalom) következményeként értelmezte volna.

  • Morális pánik (Moral Panic):
    A tanárnő egy kisebb jelenséget (egy diák festési szokásait) egy nagyobb társadalmi probléma részeként kezelte, ami irracionális reakciót váltott ki belőle.

2. Előítéletek és projekció

A tanárnő talán maga is előítéletes volt, de ennek nem volt tudatában. A saját érzékenysége miatt olyan szándékot tulajdonított George-nak, amely valójában nem létezett. Ez hasonló ahhoz, mint amikor valaki minden kritikát támadásként érzékel, mert maga is bizonytalan a témában.

A pszichológiában ezt projekciónak hívják, vagyis amikor valaki a saját érzéseit és félelmeit kivetíti másokra. A tanárnő talán félt attól, hogy ő maga nem elég elfogadó, ezért próbálta túlkompenzálni azzal, hogy egy diák viselkedését felnagyította.

3. Kommunikációs problémák és hatalmi dinamika

A tanárnő és George között egyértelmű kommunikációs szakadék alakult ki:

  • George próbált magyarázatot adni, de a tanárnő ezt nem fogadta be.

  • A tanárnő a hatalmi helyzetéből adódóan elnyomta a diák hangját.

Ez a klasszikus "beszéd helyett hallgatásra kényszerítés" esete, amit a pszichológia gyakran megfigyel hatalmi viszonyokban (tanár-diák, főnök-beosztott stb.).


Összegzés: pszichológiai vagy szociológiai kérdés?

Ez a viselkedés mindkét tudományághoz kapcsolódik:

  • A pszichológia az egyéni gondolkodási hibákat, torzításokat és projekciókat vizsgálja.

  • A szociológia pedig azt nézi, hogyan alakítják a társadalmi normák és elvárások az emberek reakcióit.

Ebben az esetben a tanárnő reakciója pszichológiai szinten kognitív torzításokkal és kommunikációs hibákkal magyarázható, de a viselkedése szociológiai kontextusban is értelmezhető, mert egy társadalmi narratívát követett vakon.

Szocio Guy, 

A bejegyzés trackback címe:

https://komuvesek.blog.hu/api/trackback/id/tr8718829730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása