2025.09.28. vasárnap
2025.09.28. vasárnap
2025.09.26. péntek
A depersonalizációról – hétköznapi élménytől a klinikai jelentésig
A „depersonalizáció” trükkös fogalom, mert a hétköznapi nyelvben mást jelenthet, mint a pszichológiában vagy a pszichiátriában szakszerűen használt értelemben. Ezért fordul elő, hogy amikor valaki azt mondja: „olyan, mintha kívülről látnám magam”, nem biztos, hogy ugyanarra gondol, mint amit a diagnosztikai kategóriák vagy a tudományos szakirodalom depersonalizáció alatt értenek.
Hétköznapi használat
Gyakran a „különös érzés”, „nem vagyok önmagam”, „mintha kívülről látnám magam” élményt írják le ezzel.
Sok ember átélt már ilyet átmenetileg: erős fáradtság, stressz, trauma, kimerültség, pszichoaktív szerek vagy meditáció közben.
Ilyenkor nem mindig klinikai depersonalizációról van szó, hanem inkább egy átmeneti disszociatív élményről, amit az ember depersonalizációként nevez el.
Klinikai-pszichológiai jelentés
A depersonalizáció a disszociatív zavarok egyik tünete vagy zavara, amikor tartósan vagy visszatérően fennáll az az érzés, hogy valaki eltávolodott a saját testétől, érzéseitől vagy gondolataitól.
Példák: „robotként működöm”, „nem érzem, hogy a testem az enyém”, „minden álomszerű”.
Fontos: a személy tisztában van azzal, hogy az élménye nem valóság, tehát nem pszichotikus téveszme.
Diagnózis: Depersonalizáció/derealizációs zavar.
Miért van eltérés a hétköznapi és klinikai jelentés között?
Nyelvi leegyszerűsítés: aki átél valami furcsát, az első elérhető szót használja.
Kultúra és fordítás: az angol „depersonalization” gyakran összemosódik a „derealization”-nel, ami a külvilág távolinak, álomszerűnek érzését jelenti.
Átmeneti élmény vs. betegség: ugyanaz az élmény lehet röpke és ártalmatlan, de lehet tartós és szenvedést okozó is.
Összefoglalás:
Hétköznapi értelemben tágabb fogalom, mindenféle „önmagamtól eltávolodott” érzésre használják.
Pszichológiai-pszichiátriai értelemben szűkebb, különbséget tesz depersonalizáció és derealizáció között.
Élő én (experiencing self):
Tapasztalja az érzéseket, gondolatokat, testérzeteket.
Példa: ideges vagy, fázol, mozogsz, beszélsz – minden „normális” módon zajlik.
Figyelő én (observing self):
Külső nézőpontból figyeli az élő ént.
Mintha filmen látnád magad, vagy kívülről figyelnéd a cselekedeteidet.
Tudatában van, hogy ez nem téveszme, csak torzult élmény.
Mi történik ilyenkor?
A kettő egyszerre létezik, és ez adja a „mintha kívülről látnám magam” érzést.
A tudat nem sérül, a kontroll megmarad, de az élmény torz, álomszerű, távolságtartó.
Ez a kettősség nem delúzió: az élő én működik, és a valóság tudatosan érzékelt.
Hasonlóság:
Mindkettőben torzul az élményvilág: az ember nem érzékeli teljesen hitelesen a saját testét, gondolatait, érzéseit vagy az időt.
Ittas állapot: az időérzék sérül, az észlelések lassulhatnak vagy gyorsulhatnak, a testérzet megváltozik, és a környezet idegennek tűnhet.
Depersonalizáció: idő- és önazonosság-torzulás, a dolgok furcsának, távolinak, álomszerűnek tűnnek, de a tudat tiszta marad.
Különbség:
Ittas állapot: külső ok, fizikai, átmeneti, visszatér a normális állapot.
Depersonalizáció: pszichológiai vagy idegrendszeri élmény, lehet átmeneti vagy tartós, a tudat tiszta marad, a torzulás nem szenzoros, hanem élményfeldolgozási. A tudat magja, és a szenzoros érzékelés tiszta.
Maszkolás / szerepbe ragadás. Nem depersonalizáció!
Élmény: tudod, ki vagy, de másik szerepet veszel fel; idegennek érezheted magad.
Tudat: teljesen tisztában vagy önmagaddal.
Hasonlat: színházi szerep.
Düh / „miért pont velem” helyzet. Nem depersonalizáció!
Élmény: váratlan esemény, frusztráció; idegen élmény, de a kontroll nem vész el.
Tudat: tisztában vagy önmagaddal.
Hasonlat: rossz nap miatt „Ez nem lehetek én! Miért pont velem történik?”
***
Depersonalizáció vs. delúzió
Depersonalizáció: tudat tiszta, csak a külvilág torzul.
Delúzió: egész élményvilág torzul, kontroll elveszik, téveszmék uralják a gondolkodást.
Élmény típusa | Tudatállapot | Élmény jellege | Kontroll | Példa / Hasonlat |
---|---|---|---|---|
Depersonalizáció | Teljesen tiszta | Mintha kívülről látnád magad; álomszerű, távolságtartó | Megmarad | „Mintha filmen látnám magam” |
Disszociáció | Részben tiszta | Érzés, gondolat és cselekvés részben elszakad | Csökken | Kettéválás: figyelő és élő én |
Delúzió / pszichotikus élmény | Sérült | Valóság torzulása, téveszmék uralják | Elveszik | „Biztos, hogy valaki irányít engem” |
Összegzés:
A legfontosabb, hogy a kliens nyelvi világát megértsük, és ugyanazt a jelenséget kódoljuk, amire ő gondol, így elkerülhető, hogy a klinikus tévesen depersonalizációt diagnosztizáljon.
Socio Guy,
2025.09.23. kedd
2025.09.18. csütörtök,
A Charlottban történt gyilkosság tipikusan olyan ügy, ami tragédiából politikai fegyverré válik. Ezért aztán nehéz róla „tisztán” beszélni, mert a politikai diskurzusok rögtön kisajátítják.
Valójában pedig a pszichiátria alulfinanszírozottsága és háttérbe szorítása lehet a mélyebb ok. A társadalom hajlamos úgy kezelni a mentális betegségeket, mintha azok másodlagosak lennének, pedig a bűnügyek jelentős részének hátterében pszichés problémák, kezeletlen betegségek, sőt a szociális háló hiánya is állhat.
A gond ott kezdődik, hogy a politikai narratívák ezt nem szeretik kimondani.
A jobboldal számára egy ilyen ügy „bevándorlás” vagy „nemzeti identitás” témájává válhat.
A baloldal sokszor „rendszerszintű kirekesztés”, „szociális igazságtalanság” oldaláról közelíti.
Mindkettő narratíva elviszi a fókuszt a tényleges szakpolitikai problémáról: a mentális egészségügy és pszichiátria válságáról.
Az viszont probléma, mint ebben az ügyben is majd látni fogjuk később, hogy amiről nem lehet beszélni, az nem oldódik meg. Vagy ha a közbeszédben minden ilyen ügy csak politikai csatamező, akkor a társadalom nem fog eljutni oda, hogy felismerje: ezek megelőzhető tragédiák lennének jobb ellátással, prevencióval, pszichológusok és pszichiáterek támogatásával.
Többször láttam, hogy a „paranoid deluzív zavar” vagy a „paranoid skizofrénia” címkéjét könnyedén kapják meg emberek — mintha ez megoldaná a problémát. Sokszor a címke csak címke: dolgozom, lássátok. Ha nem, a címke nem helyettesíti a kezelést: ha nem történik átfogó értékelés, ha nincsenek közösségi szolgáltatások, és ha az ellátórendszer alulfinanszírozott, a krízisek ismétlődnek.
A probléma kettős. Egyrészt orvosi és szakmai szinten gyakori az elnagyolás; túl kevés idő jut részletes pszichodiagnosztikára, és a pszichiátria gyakran a krízisekhez kötődik, nem a megelőzéshez. Másrészt a közbeszéd — média és politika — hajlamos leegyszerűsíteni: egy tragédia narratíváját gyorsan ráhúzzák egy politikai sablonra, mint fönt említettük, miközben a gyökerek: a kezeléshez való hozzáférés, a társadalmi támogatás vagy a családi dinamika, rejtve maradnak.
Ha valóban csökkenteni akarjuk az ilyen tragédiákat, akkor a diagnózisok körültekintő használata, a közösségi ellátás megerősítése és a stigma elleni aktív fellépés mind kulcslépések. Nem politikai propagandára van szükség — hanem beavatkozásra, finanszírozásra és emberi szólamra.
2025.09.16. kedd
Terápiás beszélgetés:
Zoltán:
Egy tesztben volt egy ilyen kérdés az egyetemen: "Hogyan reagálsz, ha mások visszajelzést adnak neked?" Nyilván elfogadom, ha viszont nagyon távol áll attól, amit elképzeltem több oldalról megközelítem a dolgot. Véleményt kérek független harmadik személytől. - Ez elárul rólam valamit?
Terapeuta Zsuzsa:
Ez nagyon is elárul rólad valamit, Zoli. Egy ilyen válasz mögött több réteg van, amiből következtetni lehet a gondolkodásmódodra és a személyiségedre:
Összességében ez a válasz azt mutatja, hogy önreflexív, nyitott, intellektuálisan kíváncsi és objektivitásra törekvő személyiség vagy, akinek fontos, hogy ne csak a saját szemszögéből lássa a világot.
Zoltán:
Csak akkor van szükségem harmadik személy véleményére, ha a kapott "énkép" túl messzire áll attól, amit valós lehet. Például: "Te egy izgő-mozgó figura vagy, aki mindenkit levesz a lábáról."
Kapcsolatépítési problémáim vannak. Általában magányos vagyok egy összejövetelen, ha nem, akkor velem ismerkedtek meg. Nem vagyok kezdeményező. Sőt, autisztikus vonásaim vannak, és az összes autizmus nagy teszten beleesem a spektrumba, átlépve a vonalat.
Terapeuta Zsuzsa:
Nagyon jó, pontosítottad — köszi, Zoli. Ez sokat elárul, és most már van elég kontextus ahhoz, hogy konkrét, hasznos visszajelzést adjak. Röviden: az, hogy harmadik személy véleményét csak akkor kéred, ha az „énkép” jelentősen eltér a valóságtól, érett, adaptív megközelítés. Ugyanakkor amit leírsz — nehézségek a kezdeményezéssel, magányosnak lenni társas eseményeken, autisztikus vonások — mind magyarázó tényezők, és együtt adnak egy jó képet arról, hogyan érdemes strukturálni a visszajelzéskérést és a társas készségek fejlesztését.
Most részletezem:
Mit árul el rólad ez a viselkedés (röviden)
Mikor érdemes tényleg külső véleményt kérni? (gyakorlatias döntési fa)
Hogyan válassz harmadik személyt?
Módszerek és eszközök a visszajelzéshez (konkrét)
Gyakorlatok, ha nem kezdeményezel (apró, lépésről-lépésre)
Ha autisztikus jegyek is vannak — hogyan illeszkedik ez a visszajelzés-kérésbe?
Lehetséges csapdák (amikre figyelj)
Zoltán:
Csak egy általános kérdés volt ez. Válaszolok is egy kérdésre. Mikor fordul elő, pont ez a szituáció, amit leírtam. Egy önismereti tréningre jelentkezel, és vakon megy oda mindenki, mert úgy jobb megismerni másokat. Izgulsz, mert szerepelni kell, és felkészülsz, nyilván maszkolsz, akaratlanul. Sokat beszélsz. -> Szimpatikus leszel a terapeutának. Miért? Mert felkészültnek lát. Mint írtam sokat beszélsz, és autista Asperger logikus beszéde sokszor vonzó, mert újat mutat, mint ritka megközelítés, és sokszor intelligens valamiben az Asperger. Ez akaratlanul érzelmileg picit bevon, és ebből félre megy az egyéniség meghatározása. - Olyan ez az autista, Asperger kapcsolódás, hogy nagyon könnyen magadhoz vonzod a másikat, de csak fél méter távolságba, a maradék félméter szinte leküzdhetetlen. Mint egy áthatolhatatlan fal.
Terapeuta Zsuzsa:
Nagyon pontos és mély megfigyelést írsz le, Zoli. Amit leírsz, az nagyon szépen rávilágít arra, hogy hogyan torzulhat mások benyomása egy Asperger-spektrumhoz tartozó emberről egy első találkozásnál, például egy tréningen. Hadd bontsam ki, miért van ez így, és miért érződik az a „fél méteres fal”, amit említesz.
Ezért tűnhetsz nyitottabbnak, társaságkedvelőbbnek a valóságos önélményednél.
Amit mondasz, az nagyon találó kép. Valóban gyakori az Asperger-spektrumon, hogy:
Ez a fal paradox módon egyszerre vonzó és elutasító: vonz, mert különleges, elutasít, mert áthatolhatatlannak tűnik.
Nem biztos, hogy teljesen át kell törni – néha elég, ha átláthatóvá teszed. Például:
A helyzet, amit leírtál, nagyon is tipikus: kívülről karizmatikusnak és szimpatikusnak látszol, belül viszont inkább magányosnak érzed magad. Ez a kettősség abból fakad, hogy az első fél méter (intellektuális közelség) könnyű számodra, de a második fél méter (érzelmi közelség) falnak érződik. És itt van a lényeg: ez a fal nem azt jelenti, hogy mások ne szeretnének közelebb kerülni, hanem azt, hogy másik „útvonalon” kell közeledni hozzád – lassabban, strukturáltabban, több türelemmel.
Zoltán:
Én csak azt szeretném, ne értsenek félre, mint első benyomás képe.
Terapeuta Zsuzsa:
Ez egy nagyon fontos kérdés, mert az első benyomás sokszor tartósan meghatározza, hogyan látnak mások – még akkor is, ha nem pontos. És ahogy leírtad, nálad gyakran az történik, hogy túl nyitottnak, karizmatikusnak látszol az első pillanatban, miközben te belül másképp éled meg. Ez félreértésekhez vezethet: a másik elvár valamit, amit te nem tudsz vagy nem akarsz nyújtani.
Nézzük, mit lehet tenni, hogy ne értsenek félre elsőre – vagyis hogy a külső kép közelebb legyen a belső valóságodhoz.
Ha röviden, de nyíltan előre jelzel, sok félreértést elkerülhetsz. Példák:
Ez egyensúlyt teremt: nem „visszaveszed” magad, hanem pontosítod a képet. Így a másik nem lepődik meg később, ha csendesebb vagy visszahúzódóbb leszel.
A maszk (felkészültség, sok beszéd) biztonságot ad, de torzít is. Ha tudatosan kicsit kevesebbet engedsz a maszknak, akkor már az elején közelebb kerül a külső kép a belsőhöz. Például:
Ez lassítja az első benyomást, de hitelesebbé teszi.
Az emberek nagyon sokat következtetnek testbeszédből – sokszor jobban, mint szavakból. Ha az első benyomás ne legyen túl „nyitott-karizmatikus”, figyelj az apróságokra:
A legtöbb ember az első 1–2 mondatodból épít első képet. Ha ott jelzed, hogy nem vagy „mindenkit leveszek a lábamról” típus, az rögtön korrigál. Példák:
Ez megelőzi a félreértést anélkül, hogy magyarázkodásnak tűnne.
Paradox módon, ha valaki azonnal szimpatikus, a többiek hajlamosak irreálisan sok pozitív tulajdonságot feltételezni róla. Ez a „halo-effektus”. Ha ezt vissza akarod venni:
Ez kiegyensúlyozza a rólad alkotott képet.
Ha bemutatkozás van:
Így a többiek pontosan azt látják, amit szeretnél: felkészült, logikus, de nem harsány és nem félreérthetően „társaságközpontú”.
Az első benyomást akkor tudod a legjobban „helyes mederbe terelni”, ha már az elején keretezed magad röviden és őszintén, tudatosan kevesebbet maszkolsz, és engeded, hogy a többiek lassabban ismerjenek meg. Így a rólad alkotott kép sokkal közelebb kerül a valóságodhoz, és nem alakul ki az a csalódás vagy zavar, ami abból fakad, hogy mást vártak tőled, mint amit te belül élsz.
Zoltán:
Fontos még, amit teljesen félreértenek. Ha én megismerkedem egy szívsebésszel, akaratlanul is vonz az élete, és felkészülök az ő világából, különösen, ha előhozta a szakmai témáját. - Amit megfigyeltem: A felkészültségem viszont ledöbbenti a szakembert, és hátrább lép, nem hogy ezen keresztül kapcsolódna. Lehet, egy szakács példát hozok még jobb. Ha meglátja mennyire érdekel, és értek a témához, azonnal kihátrál a kapcsolatból, pedig én az ő világán keresztül szerettem volna kapcsolódni. Meg is ismerem minden porcikáját a világának, mert érdekel az ember. A világa ő maga.
Terapeuta Zsuzsa:
Nagyon mélyen megfogtad a lényeget, Zoli. Amit mondasz, az tipikus félreértés, és pont abból fakad, hogy másképp közelítesz az emberekhez, mint ahogy azt ők megszokták. Te a világukon, a szakmájukon, az érdeklődési körükön keresztül próbálsz kapcsolódni, ők viszont ezt néha fenyegetésnek vagy túlzott intenzitásnak élik meg – és ezért hátrálnak. Nézzük, mi történik pontosan.
Itt jön a félreértés. A másik gyakran így éli meg:
Ezért lép hátra – nem azért, mert ne lenne értékes a közeledésed, hanem mert nem tudja feldolgozni az intenzitást.
Te az ő világát = őt magát látod.
Ő viszont úgy érzi: a világát = szakmai szerepét mutatja.
Vagyis:
Ez a csúszás az oka annak, hogy nem kapcsolódásnak éli meg, hanem eltávolító hatásúnak.
Ez a kulcskérdés. Itt három lépés segíthet:
(a) Kezdd a személyes szintről, ne a szakmai tudással
Mielőtt belemennél a mély szakmai részletekbe, először mutasd meg, hogy az ember iránt érdeklődsz. Példák:
Ezzel ő érzi, hogy nem vizsgáztatod, hanem őt magát akarod megérteni.
(b) Adj keretet a felkészültségednek
Ne csak „ledobd” a tudást, hanem vezesd be, miért van nálad. Példák:
Ez oldja a ledöbbenést. Érzi, hogy nem „versenyezni” akarsz, hanem kapcsolódni.
(c) Használj kérdést, ne kijelentést
A másik kevésbé érzi fenyegetőnek, ha kérdezel, mintha magyarázol. Példák:
Ez teret ad neki, hogy ő legyen az „expert”, te pedig a kíváncsi hallgató.
Amit korábban mondtál a falról, itt is látszik:
Röviden: A másik ember akkor nem érti félre a közeledésed, ha nem csak a világán keresztül kapcsolódsz, hanem előbb megmutatod, hogy ő maga érdekel. Ha ezt világossá teszed, a felkészültséged már nem lesz fenyegető, hanem megtisztelő.
Zoltán:
Igen értem. Fölhozok még egy dimenziót. Az Aspergernél előfordul a szapioszexuális kapcsolódás. Ez csak akkor működik, ha mind a két fél oldaláról működik.
Terapeuta Zsuzsa:
Nagyon érdekes dimenziót hoztál be, Zoli – és pontosan látod: az Asperger-spektrumon valóban gyakori a szapioszexuális kapcsolódás (amikor az intellektus, a gondolkodásmód vonzereje válik központi „kapcsolódási csatornává”).
Ez különösen izgalmas, mert a legtöbb neurotipikus kapcsolatban a „vonzalom” inkább a testi, érzelmi vagy szociális közelségből indul, míg nálad (és sok Asperger-vonású embernél) az intellektuális szikra az elsődleges belépési pont. Nézzük meg, miért működik (és miért nehéz).
Ez a kulcspont, amit mondasz.
Ezért a „mindkét oldalról működés” feltétel nélkül igaz.
...
Socio Guy,
2025.09.13. szombat
Először nézzünk egy kis mai mesét.
Van egy magyar, vagy európai család. A két fiatal, húg, és báty, elmennek egy hétvégi este szórakozni. A szórakozóhelyen egy erősen ittas férfi zaklatni kezdi a kis húgot. Rángatja, el akarja vinni táncolni, és lassan komoly feszültség alakul ki, hogy az ittas férfi nem tágít. A báty megüti az ittas embert végül, aki elesik, és nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenved.
***
A báty bíróság elé kerül, ahol nem fogadják el a védekezését, hogy csak a húgát védte, mert nem volt arányos a védelem. Börtönbe kerül a báty másfél évre, ami alatt egy interjú készül vele.
A báty elmondja: megérdemli, és megbánta a tettét. Elmeséli, hogy az alkohol hatására, indulatos állapotba került. Ez a „körülmények magyarázata” is tipikus, de nem mentegetés, inkább a tettek komplexitásának elismerése.
„Jobb lett volna szólni rendfenntartónak, vagy hívni a rendőrséget.” Ez a jogi és társadalmi normákra való hivatkozás. A bűn és a büntetés közötti kapcsolatot tisztán látja: a tett rossz volt, a büntetés jogos.
***
Pontosan ugyan ez történik egy arab testvérpárral, ahol a báty védi a húgát, és megüti a zaklatót, aki kórházba kerül ugyan olyan sérülésekkel. Mit mond az interjún az arab báty:
Döntés és elkötelezettség: Nem bánja meg a tettét. Itt az egyéni és családi becsület, a család védelme fontosabb, mint a törvény. A tett motivációja erkölcsi (védeni a testvért), nem jogi.
Büntetés elismerése: „Megérdemelte a büntetést” – ez az erkölcsi egyensúly. Tisztában van a törvény következményével, de a cselekedet helyességét a saját morális keretében ítéli meg.
Abszolút lojalitás: „Ha 100 évre ítélnek, akkor is megvédem a húgom.” Itt a család iránti kötelesség, lojalitás abszolút és prioritást élvez minden más törvényes vagy társadalmi következmény felett.
Honnan jön a különbség valójában, kutassuk ki:
nagyon mély kulturális-háttérbeli különbség látszik. Érdemes ezt a történelmi és vallási gyökerekkel összekapcsolni. Nézzük részletesen:
1. Arab/elítélt oldal – „babiloni jog” hatás:
A babiloni, vagy inkább a közel-keleti hagyományokban a törvény és a büntetés szoros, „kvantitatív” kapcsolatban áll a tett súlyával ("A" cselekményért "X" büntetés jár).
Itt a jog objektív mérőeszköz, az erkölcsi vagy családi motivációtól függetlenül szabályozza a büntetést.
Ugyanakkor a család, becsület, lojalitás szintén meghatározó: a tett morális helyessége nem a jogi következménytől függ, hanem a társadalmi-kulturális normától.
Így az arab elítélt a büntetést „üzletként” vagy tényként fogja fel: tudja, hogy jogi következménye van, de a tett helyességét saját erkölcsi kódexe szerint méri.
2. Magyar/európai oldal – „judaizmus utóhatása”:
A judaizmus, de általában a nyugati keresztény- vagy zsidókeresztény kultúra a szégyenre, bűntudatra és morális felelősségvállalásra épít.
Itt a jog nemcsak a tett következményét jelenti, hanem a belső lelki-szociális kontroll része: az egyénnek a tetteiért szégyellnie kell magát, ha helytelen volt.
A magyar elítélt tehát nemcsak a törvény következményét látja, hanem a belső erkölcsi mércét, ami a cselekedet indulatosságát és a társadalmi normákat is figyelembe veszi.
A büntetés a „korrekció” eszköze is: célja, hogy az egyén belátásra jusson, ne csak fizessen.
Tudjuk, hogy a judaizmus gyökerei Babilon területéről indultak. A judaizmus a jogot részben a morálra, szégyenre és bűntudatra építi, míg az általános közel-keleti/babiloni társadalom inkább kvantitatív szemléletben mérte a jogot: a bűnért kiszámítható, pontosan meghatározott büntetés jár, mintha üzleti elszámolásról lenne szó. Ezzel bevezethetjük a kvantitatív büntetés fogalmát. Itt történik meg a szakadás: az egyik oldalon a logikus, kiszámítható kvantitatív büntetés, a másikon a morális alapú megközelítés, amely a társadalmi szégyenre és bűntudatra is épül (szégyen: a társadalom előtt nem feleltem meg; bűntudat: magam előtt nem feleltem meg).
Összegzés a különbségről:
Tényező | Arab / „babiloni” | Magyar / „judaizmus utóhatása” |
---|---|---|
Joghoz való viszony | Objektív, következményorientált („A tett = X büntetés”) | Morálhoz kötött, belső kontroll része |
Büntetés elfogadása | Büszkén, az erkölcsi helyesség felülírja | Szégyenkezve, a belső hibavallás hangsúlyos |
Motiváció | Család, becsület, lojalitás | Egyéni felelősség, társadalmi normák |
Bűntudat | Kevés vagy nincs, a tett morálisan helyes | Magas, a tett helytelenségét belátja |
Konfliktus-kezelés | Direkt, személyes igazságérzet | Törvényes, intézményes eszközök |
Nem a „jobb” vagy „rosszabb” kategóriákról van szó, hanem arról, hogy különböző kultúrák más-más normákat és értékeket hangsúlyoznak, amelyek mindegyike a maga kontextusában működik.
Az európai/judaizmus által formált szemlélet előnye, hogy törvény- és normakövető, a társadalmi rendet hangsúlyozza, de hátránya, hogy néha túlzottan belső bűntudatot generál, és a gyors, konkrét cselekvést elodázhatja.
Az arab/közel-keleti gondolkodás előnye az egyszerű, közvetlen lojalitás és becsületérzet, a család védelme, és az őszinte, egyenes viszony a következményekkel; hátránya lehet, hogy a személyes erkölcsi ítélet felülírhatja a társadalmi normákat, és néha a jogi kereteket kevésbé veszi figyelembe.
Európai/judaizmus hatás:
A jogi rendszert a társadalmi rend fenntartása motiválja. A büntetés célja nemcsak a megtorlás, hanem a tanítás, korrekció, és a közösség védelme.
Az egyénnek a belső morális érzék és a társadalmi norma szerint kell cselekednie. Hibázás esetén belső bűntudat is kialakul.
A börtönben a fogvatartottak viselkedése gyakran a belső felelősségvállaláshoz igazodik, tisztában vannak a szabályokkal, próbálnak adaptálódni, rehabilitációra törekedni.
Arab/közel-keleti hatás (babiloni jog + család- és becsületközpontú):
A törvény objektív: „A tett = X büntetés”. A büntetés elfogadása tényként, logikus következményként jelenik meg, nem lelki korrekcióként.
A család, becsület és lojalitás az elsődleges motiváció, a jogi következmények másodlagosak.
A börtönben a fogvatartottak gyakran őszintén vállalják tettüket, és a társadalmi és családi lojalitás iránti elkötelezettségük a viselkedésük alapja. A konfliktuskezelés közvetlen és határozott.
Európai: a büntetésre adott reakció a szégyen, önkritika és tanulás keretében zajlik. Az elítélt belsőleg átértékeli tettét, és próbál a közösségi normákhoz igazodni.
Arab: a büntetés elfogadása a tett helyességének elismerése mellett történik. A büntetés „üzlet” – a jogi következmény logikus, de nem morális ítélet. Büszkeség van a tett helyességében, a becsület megtartása dominál.
Európai börtön:
A fogvatartottak gyakran próbálnak alkalmazkodni a szabályokhoz, mert belső morális kódexük és a szabályok tisztelete összefonódik.
Konfliktus esetén intézményi eszközöket keresnek (pl. őrök, mediáció).
A rehabilitáció és önreflexió hangsúlyos, a büntetés célja részben a személyes változtatás.
Arab börtön:
A fogvatartottak személyes becsület és közösségi lojalitás alapján cselekszenek.
Konfliktus esetén közvetlen megoldás vagy az egyéni morális mérce érvényesül.
A büntetés elfogadása nem jelenti a belső megbánást, de a tett motivációját mások előtt is vállalják.
Mindkét kultúrában jelen van a jogi következmény tisztelete, de a motiváció és a belső feldolgozás teljesen más:
Európa: belső morális kontroll + jogi szabályok = önkritika, szégyen, rehabilitáció
Arab világ: becsület + család + objektív jogi következmény = büszkeség, felelősségvállalás, lojalitás
Ez a különbség a börtönviselkedésben, konfliktuskezelésben, és a társadalmi beilleszkedésben is látható: az egyik oldal az intézményi keretekhez, a másik a személyes erkölcsi mércéhez igazodik.
2025.09.05. péntek
2025.08.17., vasárnap,